Opisy wypadków i przesłanek

Data: 1 grudnia 2001 r.
Miejsce: Nowe Nad Wisłą
Opis miejsca, warunki:

Skarpa przy Wiśle, 90 metrów deniwelacji, kierunek E, wiatr 5 m/s SE

Pilot:
(wiek, wyszkolenie, doświadczenie)
Trzech pilotów, licencje L. Wylatanych od 30 do 40 godzin, przeważnie na żaglu
Sprzęt:
(typ, atest, wiek)

Swing DHV-3 (stare wysłużone skrzydełko), VIP (dwuletnie), PL-12 (?)

Rodzaj zdarzenia: wypadek
Opis zdarzenia:

Po godzinie latania zaczęło wszystkich przedmuchiwać na zawietrzną, wiatr się nasilał, zdecydowali lądować u góry na lewo od startu, na polance która jest położona troszeczkę niżej niż start. Nagły rotor poskładał pilota na VIPie, ale wyszedł z tego. Pilot PL-12 dostał negatywkę, dokręcił 180 stopni i uderzył protektorem o ziemię. Pilot Swinga też dostał negatywkę, dokręcił 360o i uderzył bokiem o ziemię.

Skutki:

Pilot VIPa miał twarde lądowanie i najadł się strachu, pilot PL-12 mocno potłuczony i obolały nie ruszał się z łóżka przez trzy dni. Pilot Swinga wylądował z połamaną kostką w szpitalu, gdzie podczas operacji w kostkę zamontowano śruby.

Przyczyny:

Słaba znajomość terenu spowodowała, że nie wiedzieli, że nie wolno lądować na polance po lewej od startu przy odchyłce SE, brak obserwacji warunków.

Wnioski:

Zawsze bacznie obserwujemy siłę i kierunek wiatru, musimy lepiej zapoznać się z terenem, nie latamy na starych glajtach.

Uwagi:


Nadesłał: Piotr Cwudziński