Imprezy

I Otwarte Paralotniowe Mistrzostwa Warszawy
o Puchar Orła

Chrcynno
25-27 czerwca 1999 r.

Regulamin zawodów

  1. Informacje ogólne
  2. Warunki uczestnictwa
  3. Odprawy
  4. Odpowiedzialność
  5. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa
  6. Sprzęt
  7. Stosowanie środków łączności
  8. Numery startowe
  9. Aparaty i filmy
  10. Urządzenia nawigacyjne
  11. Start
  12. Dokumentacja konkurencji
  13. Pomoc z zewnątrz
  14. Pomoc pilotom w niebezpieczenstwie
  15. Skargi i protesty
  16. Kary
  17. Uznanie konkurencji
  18. Pomiary
  19. Punktacja
  20. Rejestracja zawodników
  21. Harmonogram zawodow

1. Informacje ogólne
  1. "I Otwarte Paralotniowe Mistrzostwa Warszawy o Puchar Orła" to zawody paralotniowe, w ktorych udział biorą piloci zainteresowani współzawodnictwem i podnoszeniem swoich umiejętnosci w zakresie wyczynowego uprawiania paralotniarstwa.
  2. Miejscem rozgrywania zawodów:lądowisko Chrcynno /k Nasielska.
  3. Organizator zawodów: Aeroklub Warszawski, Sekcja Paralotniowa.
    • Kierownik zawodów Jerzy Kraus, tel. kom. 0-601-355-988, tel/fax. (22) 870-23-20, e-mail: pucharek@polbox.com
    • Sędzia główny - Jędrzej Jaxa-Rożen
    • Kierownik lotów - Robert Zbela
    • Kierownik obsługi technicznej (chronometrażysta) - Artur Waszkiewicz
    • Kierownik obsługi wyciągarek - Ryszard Biedrzycki
  4. Zawody rozgrywane będą w terminie od 25.06.1999 do 27.06.1999 r.
2. Warunki uczestnictwa
  1. Posiadanie stopnia wyszkolenia "A płn" oraz uprawnienia "H" (holowanie).
  2. Badania lotniczo-lekarskie.
  3. Ważne ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz pokrywające koszty leczenia i pobytu w szpitalu, w zakresie wyczynowego uprawiania paralotniarstwa. Ubezpieczenie musi być ważne w terminie i miejscu rozgrywania zawodów.
  4. Posiadanie sprawnego sprzętu tj. paralotni, uprzęży, kasku, systemu hamującego, sprawnego wyczepu holowniczego i linki ratowniczej.
  5. Posiadanie zaświadczenia o dopuszczeniu paralotni do eksploatacji.
  6. Wpłacenie opłaty startowej w wys. 100 zł.
3. Odprawy
  1. Wszystkie informacje dotyczące zawodów i rozgrywanych konkurencji będą poda-wane na odprawach i (lub) wywieszane w miejscu wskazanym przez organizatora.
  2. O ile nie zostanie ustalone inaczej, odprawy odbywają się każdego dnia o godzinie 9.30 na Lotnisku. Organizator ustala miejsca i terminy kolejnych odpraw.
  3. Pilot ma obowiązek zaznajomienie się z informacjami podanymi na odprawach i ta-blicy ogłoszeń.
  4. Odprawa do konkurencji odbywa się w miejscu startu. Dane dotyczące rozgrywanej konkurencji podawane są na tablicy informacyjnej. Okno startowe może zostać otwarte nie wcześniej niż po 15 min. od zakończenia odprawy.
4. Odpowiedzialność
  1. Piloci biorący udział w zawodach ponoszą całkowitą i wyłączną odpowiedzialność za swoje loty podczas zawodów i treningu oraz za sytuacje które mogą wyniknąć z ich powodu. Przyjmuje się za fakt, ze piloci biorący udział w zawodach znają postanowienia niniejszego regulaminu i zobowiązują się do jego przestrzegania.
5. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa
  1. Każdy zawodnik musi przestrzegać przepisów dotyczących ruchu lotniczego.
  2. Skrzydła mogą być użytkowane jedynie w zakresie podanym przez producenta.
  3. Zawodnicy mają obowiązek informowania organizatora i innych pilotów o sytuacjach i zdarzeniach mogących mięć wpływ na bezpieczeństwo rozgrywania zawodów.
  4. Zabronione są manewry niebezpieczne dla innych pilotów lub publiczności. Akrobacja, latanie niebezpieczne, nieprzestrzeganie przepisów i niesportowe zachowanie są zabronione i mogą spowodować dyskwalifikację zawodnika.
  5. Latanie w chmurach jest zabronione.
  6. Każdy zawodnik musi używać kasku ochronnego i systemu hamującego.
  7. Każdy pilot zobowiązany jest zgłaszać organizatorowi ewentualne obrażenia a także używanie leków mogących mieć wpływ na zachowanie zawodnika w czasie lotów.
  8. Zakazane jest wykonywanie lotów po użyciu alkoholu lub innych środków odurzających.
  9. Sędzia startowy może przerwać konkurencję w każdej chwili ze względów bezpieczeństwa.
  10. W razie konieczności przerwania konkurencji, znakiem informującym o tym i nakazującym lądowanie będzie krzyż równoramienny utworzony z dwóch pasów materiału o długości co najmniej 4 m, lub z dwóch skrzyżowanych paralotni
6. Sprzęt
  1. Paralotnie i inny sprzęt niezbędny do udziału w zawodach zawodnicy zapewniają sobie we własnym zakresie.
  2. Sprzęt musi odpowiadać odpowiednim przepisom i normom dotyczącym bezpieczeństwa.
  3. Wszystkie paralotnie muszą być dostępne do wglądu organizatora podczas rejestracji jak również w czasie trwania zawodów.
  4. Paralotnia powinna składać się z tych samych części składowych przez całe zawody. Niedopuszczalne są jakiekolwiek zmiany konstrukcyjne.
  5. Zmiana paralotni podczas trwania imprezy, bez uzgodnienia z komisją sędziowską będzie karana dyskwalifikacją.
  6. Każde uszkodzenie skrzydła musi być bezzwłocznie zgłoszone do organizatora, po czym skrzydło może być naprawione i dopuszczone do eksploatacji. Wszystkie części zamienione muszą dokładnie odpowiadać oryginalnym specyfikacjom.
  7. Organizator ma prawo kontroli paralotni w całym okresie trwania zawodów.
  8. Paralotnia może mieć balast zrzucany tylko w formie wody. Zawodnik musi unikać takiego wypuszczania balastu, które może przeszkadzać innym pilotom. Balast całkowity łącznie z wyposażeniem dodatkowym i paralotni nie może przekraczać 30 kg. Ciężar pilota oznacza wagę ciała w spodniach i koszulce (bielizna).
7. Stosowanie środków łączności
  1. Zaleca się, aby w celu zapewnienia bezpieczeństwa wszyscy zawodnicy posiadali radia UKF 2 m.
  2. Zalecane są także wszelkie inne urządzenia łącznościowe, mogące mięć wpływ na bezpieczeństwo pilotów (telefony GSM, Centertel, radia o innym zakresie częstotliwości)
  3. Organizator wyznaczy częstotliwość podstawową do celów łączności z zawodnikami i obsługi. W czasie trwania konkurencji zawodnicy mają obowiązek prowadzenia cichego nasłuchu na tej częstotliwości. Dopuszcza się wymianę krótkiej korespondencji pomiędzy zawodnikami na częstotliwości organizatora.
  4. Zawodnicy maja obowiązek przekazywania za pośrednictwem posiadanych środków łączności wszelkich informacji dotyczących bezpieczeństwa, w tym także informacji o miejscu i skutkach lądowania w terenie innych pilotów.
8. Numery startowe
  1. Zawodnicy otrzymują od organizatora numery startowe. Za zgodą organizatora za-wodnik może zachować numer wcześniej umieszczony na skrzydle.
  2. Numer startowy musi być umieszczony na dolnej powierzchni skrzydła na środkowych komorach, z podstawą numeru skierowaną do krawędzi spływu. Numer powinien być umieszczony przy krawędzi spływu.
  3. Nieumieszczenie lub usunięcie numeru w trakcie trwania zawodów bez zgody komisji sędziowskiej może spowodować dyskwalifikacje zawodnika.
9. Aparaty i filmy
  1. Każdy pilot musi posiadać aparat na film 35 mm ze stałą ogniskową (35-60 mm), umożliwiający wykonywanie zdjęć w locie.
  2. Dozwolone jest używanie filmów dostarczonych wyłącznie przez organizatora.
  3. Film używany w dokumentacji fotograficznej nie może być przez zawodnika poddany jakiejkolwiek obróbce.
  4. Zawodnicy mogą używać dodatkowego filmu w drugim aparacie. Udostępniany jest on komisji sędziowskiej w razie składania protestu. Dodatkowy film musi w całości odpowiadać wymogom dokumentacji.
10. Urządzenia nawigacyjne
  1. Dozwolone jest używanie wszelkich urządzeń ułatwiających nawigację i określających pozycję (GPS itp.).
  2. Zalecane jest aby zawodnik używający GPS, wpisał do deklaracji przelotu koordynaty miejsca lądowania.
11. Start
  1. Pilot przed startem musi uzyskać pozwolenie od sędziego startowego. Pozwolenie na start udzielane jest wyłącznie zawodnikom którzy są przygotowani do startu (kompletne ubranie i wyposażenie, zapięta uprząż, skrzydło sprawdzone i wpięte w uprząż).
  2. Wejść na teren startu mogą tylko piloci którzy otrzymali zezwolenie od sędziego startowego.
  3. Po otrzymaniu zezwolenia pilot powinien w ciągu 2 minut, jeżeli są inni oczekujący na pozwolenie, zdecydować się na start. Jeżeli zawodnik nie zdecydował się w tym cza-sie na start, musi ustąpić miejsca następnemu w kolejce zawodnikowi, a sam przejść na koniec grupy oczekujących pilotów. Kolejność startu jest zgodna z wcześniejszym losowaniem
  4. Sędzia startowy może zamknąć start w warunkach niebezpiecznych.
  5. Pilot sam jest odpowiedzialny za podjęcie decyzji o starcie.
12. Dokumentacja konkurencji
  1. Sposób dokumentowania konkurencji podawany jest każdorazowo na odprawie startowej.
  2. Jeżeli do zaliczenia konkurencji wymagana jest dokumentacja fotograficzna, film musi udowadniać bez wątpliwości ze na zdjęciach są zadeklarowane punkty zwrotne lub kontrolne wykonane z właściwego sektora.
  3. W konkurencjach przelotowych obowiązuje następująca dokumentacja:
    • fotografia przedstartowa tablicy z aktualnym zadaniem i datą
    • przy starcie powietrznym - zdjęcie z góry znaku otwierającego konkurencję, wykonane z właściwego sektora
    • fotografia paralotni w locie z widocznym numerem startowym
    • zdjęcia punktów zwrotnych
    • bezsporne i wiarygodne udokumentowanie miejsca lądowania
      1. zdjęcie punktu lądowania wykonane z powietrza
      2. zdjęcie zrobione w miejscu lądowania pokazujące numer startowy, na tle szczegółów terenu łatwych do identyfikacji
      3. świadkowie lądowania (jeden lub więcej) z adresem i numerem telefonu
    • deklaracja przelotu.
  4. Jeżeli miejsce lądowania nie jest udokumentowane w sposób wystarczający (np. niemożliwość identyfikacji, nieosiągalni świadkowie lądowania), zadeklarowany przelot zostanie uznany do ostatniego prawidłowo udokumentowanego miejsca.
  5. Komisja sędziowska może zaliczyć przelot do miejsca w którym pilot znajdował się w powietrzu i posiada na potwierdzenie tego odpowiednią dokumentację (zdjęcia, świadkowie), pomimo faktu wylądowania w innym, niżej punktowanym miejscu, lub brakiem odpowiedniej dokumentacji miejsca lądowania.
  6. Za złą w kolejności zdjęć pilot może otrzymać punkty karne lub zero punktów.
  7. Fotografie punktów zwrotnych muszą być wykonane z sektora, wyznaczonego przez kąt 90 stopni z wierzchołkiem na punkcie zwrotnym, zorientowanego na zewnątrz, symetrycznie względem dwusiecznej kąta wyznaczonego przez linię przylotu i odlotu.
  8. Pilot zobowiązany jest po powrocie z konkurencji oddać wypełnioną i podpisaną deklarację przelotu wraz z filmem, w terminie podanym przez organizatora.
  9. Zawodnicy którzy nie zaliczyli żadnego punktu zwrotnego, mogą za zgodą organizatora zatrzymać film w aparacie do następnej konkurencji.
13. Pomoc z zewnątrz
  1. Konkurencje powinny być rozgrywane między indywidualnymi pilotami bez pomocy i kontroli z zewnątrz.
  2. Prowadzenie lub pomoc w wyszukiwaniu noszeń przez osoby i paralotnie nie biorące udziału w zawodach lub inne aparaty latające jest zabronione.
14. Pomoc pilotom w niebezpieczeństwie
  1. Organizatorzy rozpoczną akcję ratunkową jeżeli piloci nie zgłoszą lądowania w okre-ślonym przedziale czasu po zakończeniu konkurencji.
  2. W przypadku bezmyślnego i nieuzasadnionego niepowiadomienia organizatorów o bezpiecznie zakończonym locie przez pilota, wszelkie koszty organizacji i przeprowadzenia akcji ratunkowej pokrywa pilot.
  3. Wszyscy piloci muszą spakować bezzwłocznie paralotnie po lądowaniu. Niezłożona paralotnia leząca na ziemi oznacza "potrzebuję pomocy".
  4. Każdy pilot, który zobaczy wypadek lub sygnał wezwania pomocy musi jak najszybciej poinformować o tym organizatora lub inne osoby, podając miejsce wypadku, ewentualnie krotki opis zdarzenia i numer lub kolory paralotni biorącej w nim udział.
  5. Podczas prowadzenia akcji ratunkowej uprasza się pilotów o prowadzenie tylko koniecznej korespondencji przez radio.
  6. Zawodnik, który wylądował, aby udzielić pomocy rannemu pilotowi nie powinien być poszkodowany w punktacji. Decyzję w tej sprawie pozostawia się komisji sędziowskiej.
  7. Koszty akcji ratunkowej i koszty medyczne, które ewentualnie wynikną ponosi pilot.
15. Skargi i protesty
  1. Skargi i protesty z powołaniem się na punkt regulaminu zawodów zgłaszane podczas zawodów, muszą być złożone na piśmie i doręczone do biura zawodów. W przypadku niepowołania się na konkretny punkt regulaminu, skarga lub protest nie będą rozpatrywane.
  2. Skargi powinny być zgłaszane nie później niż w ciągu 1 godziny po wywieszeniu nieoficjalnych wyników.
  3. Protesty muszą być złożone nie później niż w ciągu l godziny po decyzji w sprawie zgłoszonej wcześniej skargi.
  4. Opłata za protest wynosi 200 zł i nie podlega zwrotowi w razie oddalenia protestu.
  5. Skargi rozpatruje 3-osobowa komisja powoływana przez sędziego głównego, w skład której musi wejść przynajmniej jeden przedstawiciel zawodników nie związany z rozpatrywanym protestem.
16. Kary
  1. Za złą kolejność zdjęć - punkty karne lub 0 punktów za konkurencję.
  2. Za brak fotografii przedstartowej - 0 punktów za konkurencję.
  3. Za brak zdjęcia czaszy w powietrzu lub zdjęcie nieczytelne - 0 punktów za konkurencję.
  4. Punkty zwrotne nieczytelne, ze złego sektora lub brakujące - przyznawane są punkty za odległość nie większe niż do ostatniego dobrze sfotografowanego punktu.
  5. Punkt lądowania nie dający się zlokalizować lub brakujący - przyznawane są jedynie punkty do ostatniego prawidłowo udokumentowanego miejsca.
  6. Latanie w chmurach - 0 punktów za konkurencję.
  7. Przekroczenie linii mety na wysokości większej niż 300 m - 10 minut kary.
  8. Podanie nieprawdziwego miejsca lądowania, w tym także nieprawdziwych koordynatów GPS - punkty karne lub dyskwalifikacja.
  9. Latanie niebezpieczne, nieprzestrzeganie zasad zawartych w regulaminie lub zasad fair play - punkty karne lub dyskwalifikacja.
  10. Spowodowanie kolizji w powietrzu - punkty karne lub dyskwalifikacja.
17. Uznanie konkurencji
  1. Konkurencja jest ważna, gdy zostaną spełnione warunki określone w GAP.
  2. Okno startowe musi być otwarte przez okres dający każdemu zawodnikowi co najmniej 2 minuty na start.
18. Pomiary
  1. Przeleciana odległość będzie mierzona z dokładnością do 100 m.
  2. Długość przelotu dla lądowań poza wyznaczonymi lądowiskami określana jest następująco:
    • w przelotach po osi - prostopadle do osi
    • w przelotach otwartych - obwodowo od startu lub ostatniego punktu zwrotnego
    • w przelotach do celu - obwodowo od celu lub najbliższego punktu zwrotnego, który nie został osiągnięty, rzutując w tył do zaplanowanej trasy.
  3. Czas startu mierzony będzie od momentu gdy stopy pilota opuszczą ziemię lub od przekroczenie linii startowej przy starcie lotnym.
  4. Czas lotu mierzony będzie z dokładnością do 1 sekundy.
  5. Przybycie do mety mierzone będzie od momentu, kiedy pilot przeleci nie wyżej niż 300 m pionowo nad linią mety wyznaczoną na ziemi.
  6. Pilot dolatujący do mety ma obowiązek wytracić wysokość przekraczającą 300 m, przed osiągnięciem mety.
  7. Uznaje się, ze pilot przekroczył linię mety gdy stopa pilota przetnie linię mety we właściwym kierunku używając jedynie energii paralotni.
19. Punktacja
  1. Punkty za konkurencję naliczane będą wg programu GAP.
  2. Punktacja drużynowa za konkurencję będzie naliczana jako suma punktacji trzech najlepszych zawodników z drużyny.
20. Rejestracja zawodników
  1. Do 22.06 telefonicznie, faksem lub pocztą elektroniczną tel. kom. 0-601-355-988 tel./fax. (22) 870-23-20, e-mail:pucharek@polbox.com
  2. 24.06 w godz. 16.00 - 22.00 na lądowisku Chrcynno
  3. 25.06 w godz. 8.00 - 9.00 przed otwarciem zawodów
21. Harmonogram zawodów