Osterreichischer Aeroklub
Prinz-Eugen-Strasse 12
A-1040 Wien
Telefon: 0222 / 65 11 28
Bach
![]() |
Bach - startowiska na Jochelspitze |
![]() |
![]() |
Bach - lądowisko oraz układ pasów na nim |
![]() |
![]() |
Bach - podejścia do lądowania przy wietrze zachodnim (po lewej) i wschodnim (po prawej) |
Położenie: 47o25' N i 9o54' E
Deniwelacja: 900 m
Miejscowość wczasowa, kolejka gondolowa na górę o nazwie Niedere - na kierunku NW wzdłuż rampy dla lotniarzy. Lądowisko pomiędzy miejscowością, a dolną stacją kolejki, spore, z dobrze widocznym rękawem. Miejscowy latacz - Hans Ritter jest miły i dostępny pod telefonem: 0043 5512 / 21 55 13 z Polski lub 05512 / 21 55 13 z Austrii. W miejscowości sporo możliwości wynajmu pokoju ze śniadaniem (200-350 szylingów dziennie w zależności od standardu) oraz mieszkań wczasowych dla 5-8 osób bez wyżywienia, ale z w pełni wyposażoną kuchnią (600-1200 szylingów dziennie od mieszkania - nieważne, ile osób).
Bregenzer Wald - Schoppernau
Położenie: 47o20' N i 10o02' E
Deniwelacja: 1149 m
Miejscowość wczasowa, wyciąg krzesełkowy na górę Diedamskopf. Start na W z trawy. Lądowisko pomiędzy szosą B-200, a wyciągiem na dole. W zimie bez problemów, a latem trzeba uzyskać najpierw zgodę właściciela łąki - miejscowi chłopi walczą o całość swego siana i są bardzo nieprzejednani. Jak dostaną na piwo to im trochę przechodzi, ale tych, co tam w lecie usiedli bez pytania, bardzo prześladują. Kontakt telefoniczny do dolnej stacji wyciągu: 05515 / 23 55 z Austrii. Również na dolnej stacji wyciągu można się dowiedzieć z kim gadać o lądowaniu.
Dalfaz-Alm - Achensee
Zachodnie zbocza masywu Rofan uchodzą za znakomity teren do wieczornych lotów żaglowych. Jednak Dalfaz-Alm i jezioro Achensee są wśród paralotniarzy znane z organizowanego tutaj od lat przez Karla Slezaka (zob. http://www.montana-flugsport.com) treningu bezpieczeństwa. Jest to chyba jeden z najstarszych (o ile nie najstarszy) i najpopularniejszy trening bezpieczeństwa w niemieckojęzycznych krajach alpejskich. Okolica Achensee jest bardzo malownicza. Oprócz paralotniarstwa i lotniarstwa nadaje się również znakomicie do uprawiania turystyki pieszej i górskiej rowerowej, a jezioro umożliwia uprawianie windsurfingu.
Od Monachium autostradą w kierunku Salzburga ok. 32 km; zjazd Holzkirchen i dalej drogą nr 318 w kierunku Gmund (siedziba DHV), a następnie drogą nr 307 w kierunku Bad Wiessee, Kreuth i Achenpass. Dalej po stronie austriackiej drogą nr 181 przez Achenkirch do Maurach. Odległość od Monachium ok. 115 km (patrz mapka).
![]() Miejsce startu Dafalz-Alm. Widoczna miejscowość w dolinie to Maurach. Jezioro (ze startu niewidoczne) jest położone za grzbietem na prawo. |
![]() Start Dafalz-Alm. Widoczna stromizna. |
1. Dalfaz-Alm
Wysokość npm: ok. 1730
Kierunek startu: W, SW
Wymiary: ok. 50 x 150 m; miejsce na 15 do 20 skrzydeł
Charakterystyka: stroma, miejscami kamienista łąka, lądowiska niewidoczne ze startu
Trudność: ze względu na stromiznę średni
Rękaw: jest
Niebezpieczeństwa: w zimie zagrożenie lawinowe, przy najmniejszych oznakach wiatru halnego nie startować!
Lot: dobre warunki termiczne w godzinach popołudniowych, możliwe loty żaglowe i termiczne
Dojazd: kolejka linowa z Maurach (Rofanseilbahn), od górnej stacji kolejki ok. 20 min na piechotę za drogowskazami w kierunku Dalfaz-Alm. Start 50 m powyżej ścieżki 200 m przed Dalfaz-Alm.
2. Erfurter Httte
Wyłącznie dla lotni! Położony koło górnej stacji kolejki linowej.
1. Maurach
Wysokość npm: ok. 995 m
Wymiary: duża łąka
Trudność: łatwe
![]() Lądowisko Buchau. Tylko dla treningu bezpieczeństwa! |
2. Buchau
Koło kąpieliska nad jeziorem. Lądowisko tylko dla treningu bezpieczeństwa!
Liczne hotele i pensjonaty w Maurach i Buchau. Camping nad jeziorem koło lądowiska w Buchau.
Emberger Alm
![]() Położenie i dojazd do Greifenburga |
![]() Startowiska (S) i oficjalne lądowisko (L) |
Emberger Alm to górskie hale położone poniżej szczytu Nassfeld Riegel (2238), na północnym zboczu doliny rzeki Drau, między miasteczkami Lienz na zachodzie i Spittal na wschodzie w austriackim landzie Kaernten (Oberkaernten). Bazowa miejscowość w dolinie Drau to Greifenburg. Jest to jeden z najbardziej znanych terenów lotniarskich i paralotniowych Austrii. Swoją popularność zawdzięcza położeniu (praktycznie już południowa strona Alp), znakomitym warunkom termicznym (osiągnięcie 4000 m n.p.m. nie jest tu rzadkością) i możliwościom przelotowym. Z tych powodów rozgrywa się tu też wiele zawodów lotniarskich i paralotniowych.
Od Salzburga autostradą nr 10 w kierunku Villach, Klangenfurt do Spittal. Zjazd na drogę nr 100 w kierunku Lienz, aż do Greifenburga (mapka).
Uwaga: autostrady w Austrii są płatne. Plakietka na 10 dni kosztuje ok. 70 ATS. Przejazd tunelem Tauerntunnel - 140 ATS.
Od Wiednia przez Graz, Klagenfurt, Villach do Spittal i dalej jak wyżej.
![]() Idealne startowisko zachodnie |
![]() Widok na startowiska z góry. Można też startować z terenów położonych powyżej górnej krawędzi zdjęcia. Po lewej z widocznymi lotniami - startowisko zachodnie |
Wspomniany już camping "am See" - Fliegercamp - miejsce spotkania wszystkiego co lata. Caravaning, pole namiotowe, pokoje do wynajęcia, restauracja, kąpielisko, sterylnie czyste sanitariaty i umiarkowane ceny (np. 2 osoby + bus mieszkalny - ok. 210 ATS/dobę). Dojazd oznakowany.
Galtuer
Położenie: 46o59' N i 10o12' E
Deniwelacja: 900 lub 1050 m
Wjazd na startowiska jest organizowany na miejscu z pensjonatu "Silberthaler" - jest tu auto, które ma pozwolenie wjeżdżania na górę - kosztowało w 1994 roku 35 szylingów wraz z dobrymi uwagami o okolicy i jej miejscach noszeń i żagla, kierunki startu od N do NE i od S do W, deniwelacja w jedną stronę 900 m, w drugą 1050 m. Kontakt do tego pensjonatu: Elmar Ganahl tel. 05443 / 256 lub 459
Gasteiner Tal - Dorfgastein
Gasteiner Tal to nazwa doliny górskiej, w której leży miejscowość Dorfgastein. Jest to ok. 80 km na południe od Salzburga (środkowa Austria).
Opis terenu: Dorfgastein to pierwsza większa miejscowość w dolinie Gasteiner Tal (potem są jeszcze bardziej znane Bad Hof Gastein i Bad Gastein, ale tam się w zasadzie nie lata - nie ma przygotowanych startowisk i lądowisk, choć są warunki). W Dorfgastein na dole, przy dolnej stacji krzesełka, jest parking, a tuż obok lądowisko. Krzesełkiem (Brandsteinbahn) wjeżdża się do połowy góry, a potem na szczyt gondolką i jesteśmy na wysokości ok. 2030 m (Fulseck). Deniwelacja do lądowiska wynosi ok. 1150 m; korzystne kierunki wiatrów to N, NW, NE i E, przeszkody terenowe to słupy i liny licznych wyciągów.
Rodzaje możliwych lotów: Wszystkie.
Ocena trudności terenu: Ze względu na dużą deniwelację i brak widoczności lądowiska z miejsca startu raczej dla osób z pewnym doświadczeniem; uwaga na wiatr dolinowy, w ciągu dnia diametralnie zmieniający kierunek i siłę.
Dojazd: Z Warszawy przez Cieszyn, Czechy, Wiedeń, Salzburg ok. 1035 km.
Zaplecze socjalne: Full service, pensjonaty najtaniej ok. 500-600 szylingów za 4-osobową kwaterę z kuchnią i łazienką.
Ogólna ocena: Bardzo fajne miejsce, zarówno latem (choć nie byłem, ale sobie wyobrażam), jak i zimą. Na przełomie stycznia i lutego załapałem się na ponadgodzinny lot żaglowy w pięknym alpejskim krajobrazie z lotniarzami jako towarzystwem. Bardzo łatwe, duże lądowisko tuż przy stacji wyciągu. Cena karnetu na pół dnia (od 11:45) to 290 ATS w sezonie lub 230 ATS poza sezonem. Poza tym można pojeździć na nartach lub snowboardzie. Na dole jest też bardzo fajne miejsce dla małych dzieci, jeśli to dla kogoś ważne.
UWAGA: Na lądowisku jest tablica miejscowego klubu, gdzie są rozrysowane miejsca do startu, osobne dla lotniarzy, osobne dla paralotniarzy, obszary, nad którymi nie wolno latać (park narodowy) i inne wskazówki oraz telefony - po niemiecku.
![]() |
![]() |
Możliwe loty w tandemie z miejscowym.
Telefon do klubu:
Gerlitzen
![]() Położenie i dojazd do St. Andra |
Gerlitzen (1911) jest szczytem położonym na północnej stronie jeziora Ossiacher See, w południowej Austrii (Kaernten). Miejscowości bazowe to Annenheim i St. Andra niedaleko Villach. Na Gerlitzen prowadzi kolejka linowa i wyciąg krzesełkowy. Cena wjazdu dla paralotniarzy: ok. 100 ATS. Taniej wychodzi jak się kupuje karnety wielokrotne (ok. 65 ATS/wjazd). Różnica poziomów start-lądowanie wynosi ok. 1400 m. Możliwe wszystkie rodzaje lotów z treningiem bezpieczeństwa włącznie.
Wszystkie przytoczone tu dane odnoszą się do stanu z września 2000 r.
Od Salzburga autostradą nr 10 w kierunku Villach, Klangenfurt. Zjazd Villach, St. Andra, Annenheim. Uwaga: autostrady w Austrii są płatne. Plakietka na 10 dni kosztuje ok. 70 ATS. Przejazd tunelem Tauerntunnel - 140 ATS. Od Wiednia przez Graz, Klagenfurt do Villach i dalej jak wyżej.
![]() Idealne startowisko wschodnie |
![]() Startowisko południowe |
Gerlitzen (1911)
![]() Dwa lądowiska z góry. Trzecie jest poza prawą krawędzią zdjęcia |
![]() I te same dwa z dołu |
Są praktycznie 3 położone na zachodnim końcu jeziora, jedno obok drugiego. Znakomicie widoczne z powietrza.
Camping na zachodnim końcu jeziora, w pobliżu lądowisk. Jak wszędzie w Austrii - pensjonaty i hotele w Annenheim i St. Andra.
Schruns
Położenie: 47o06' N i 9o56' E
Deniwelacja: 1250 m
Kolejka linowa na górę Hochjoch, start w kierunkach od W do NW, lądowanie oznaczone koło dolnej stacji kolejki - jest niewielkie i trzeba dobrze obliczyć podejście. Kontakt na stację kolejki: 0556 / 721 26
St.Anton
Położenie: 47o09' N i 10o17' E
Deniwelacja: 1030 m
Znane zimowisko (drogo). Wjazd na start kolejką linową, start z trawy w kierunku W lub E. Lądowisko za wschodnim krańcem miejscowości Nasserein. Manewr do lądowania musi być przeprowadzany na północ od kolejki. Kolejka nie zabiera lotni - można je donieść na piechotę drogą leśną (potrzeba na to prawie całego dnia). Kontakt do klubu : 0663 / 915 90 89
Tannheim
Położenie: 47o30' N i 10o32' E - Neuerkoepfle
Deniwelacja: 750 m
Wyciąg krzesełkowy z przesiadką. Startowisko na SW do NW deniwelacja 750 m i startowisko NW przez N do E - deniwelacja 400m Bardzo dobre warunki termiczne przy każdym właściwie kierunku wiatru. Lądowisko przy dolnej stacji wyciągu - w pobliżu lądowiska niebezpieczna linia wysokiego napięcia, samo lądowisko małe, ale bezpieczne. W pobliżu dużo pensjonatów z niezliczoną liczbą miejsc noclegowych w cenie od 200 do 300 szylingów za osobo-noc ze śniadaniem. Przy większych (6-8) grupach tańszy jest wynajem mieszkania z kuchnią - od 500 szylingów noc bez śniadania - gotować trzeba samemu, ale jest do dyspozycji kuchnia i naczynia oraz zastawa - wtedy osobo-noc wychodzi poniżej 65 szylingów (bez śniadania), czyli poniżej 10 DM czyli poniżej 19 złotych. Oczywiście w należącej do tego kuchni świetnie można gotować przywiezione ze sobą produkty żywnościowe. Telefon na stację wyciągu - 05675 / 62 60. Nie ma w pobliżu szkoły i praktycznie nikt niczego tam raczej nie sprawdza - teren należy do szkoły w Bachu i jeżeli kierunki wiatru nie pozwalają na latanie z Joechelspitzy, leci tam szkolenie. Wtedy może być kontrola licencji i ubezpieczeń. Dojazd z Niemieckiej miejscowości Oberjoh położonej 45 kilometrów od Kempten. Bardzo ładne położenie widokowo oraz dobre również dla narciarzy w zimie - zimą lata się z nartami na nogach.
Ryszard Lutosławski
ryszard@vossnet.de
Dariusz Kołecki
dkolecki@apple.com.pl
(Gasteiner Tal - Dorfgastein)
Zdzisław Stankiewicz
z.stankiewicz@fh-mannheim.de
(Dalfaz-Alm - Achensee, Emberger Alm, Gerlitzen)