Miejsca do latania

Czechy

Javorovy
Kozakov


Javorovy

Góra Javorovy Vrch (49°37.735' N, 18°37.630' E) leży w Republice Czeskiej, niedaleko miasta Triniec znajdującego się na trasie Cieszyn - Żilina. Dojechać należy do miejscowości Oldrichowice i kierować się według drogowskazów z napisem "Lanovka", czyli wyciąg. Wjazd kolejką na górę kosztuje aktualnie 35 koron tj. człowiek + glajt. Z wyciągu idziemy ścieżką na start ok.10 minut spaceru i jesteśmy na miejscu.

Na szczycie mamy dwa startowiska:

  1. Kierunek wiatru N, NE, poziom startu 968 m. npm, deniwelacja 480 m.
  2. Kierunek wiatru W, ta sama wysokość startu, start z parkingu obok schroniska.

Warunki

Zimą dobre warunki do lotów szkoleniowych, a także dobre warunki do uprawiania narciarstwa.

Latem bardzo dobre warunki termiczne, duże, niczym nie ograniczone przedpole, wiele kontrastów, dla wielu pilotów punkt wyjścia do przelotów. Duże lądowisko i co najważniejsze nie ma problemu, że ktoś będzie nas gonił z kosą czy też innym narzędziem.

Istnieją dwie przeszkody na lądowisku. Pierwsza to biegnąca skrajem lądowiska linia b. wysokiego napięcia, na którą trzeba zwrócić uwagę w końcowej fazie lądowania. Drugiej przeszkody nie widać. Często zdarza się, że niemożliwe jest lądowanie bez stosowania specjalnych technik zwiększających opadanie (klapy, B-sztal), jeżeli ktoś nie przetrenował takich technik, to ma dwie możliwości. Pierwsza to polatać sobie do bólu i czekać na koniec termiki, drugi wariant to szukać miejsca gdzie nie nosi (czasami niemożliwe). Nie są to żarty - w ubiegłym roku sam miałem dwa razy ten problem. Za drugim razem lądowanie zajęło mi 45 minut, a jeżeli ktoś uważa, że jak założy duże klapy i wdepnie speeda to musi mieć opadanie to jest w dużym błędzie, życzę powodzenia (na moim wariometrze w takim układzie bywało do +3 m/s).

Niestety nie zawsze jest tak dobra termika i czasami trzeba kilka razy zapłacić za wyciąg zamiast przeznaczyć te środki na "integrowanie" z czeskimi i liczną grupą polskich pilotów przy czopovanym svetlym pivie po zakończonych lotach (około 14 koron).

Na Jaworowym można spotkać wielu pilotów z Polski - czasami jest ich więcej niż Czechów, można zapytać, gdzie najlepiej nosi, jak dolecieć do Polski itp. Nie ma również bariery językowej, ponieważ większość Czechów dobrze rozumie polski język i lepiej nie próbować swoich zdolności lingwistycznych, o czym niejeden się przekonał. Termika jest dość przyjemna, kominy rozległe, można się załapać nawet z wysokości 100 m nad lądowiskiem, podobno był nawet przypadek zabrania się z kominem z wysokości 20 m. Aktualną prognozę pogody możemy sprawdzić na stronie: http://www.meteopress.cz/ lub http://www.skyfly.cz/pocasi.

Na koniec muszę dodać, że na Jaworowym pobierana jest opłata startowa. Za bilet dzienny trzeba zapłacić 30 koron, jeżeli ktoś bywa tutaj częściej, może wykupić karnet roczny w cenie 200 koron, co z pewnością się opłaca dla stałych bywalców tego miejsca. W zamian otrzymujemy zawsze wykoszone miejsce startu, a także duże lądowisko, na którym możemy lądować bez obaw, że jakiś góral będzie nas gonił. Przydało by się takie rozwiązanie na naszych górkach, tylko komu by się chciało??? Pewnie ze zbieraniem pieniędzy nie byłoby żadnego kłopotu, gorzej z załatwieniem problemu : )

Noclegi

Zakwaterowanie to najmniejszy problem w tych okolicach. Jest kilka możliwości:

Wszelkie pytania proszę kierować na adres autora: artturek@poczta.fm

Artur Brzezinka
artturek@poczta.fm



Kozakov

Położenie: 50o35'35.9"N, 15o15'48.8"E
Najbliższa większa miejscowość: Semily
Wysokość: ok. 750 m npm
Deniwelacja: 260 m (do oficjalnego lądowiska)
Kierunki startu: 190-270
Odległość od Wrocławia: 190 km (przez Lubawkę)
Typ startowiska: łąka (przypominająca pole golfowe)
Niebezpieczeństwa na starcie: start przez jedną z dwu przecinek w wysokich drzewach. Przy silniejszych wiatrach należy z tego powodu oczekiwać turbulencji.
Niebezpieczeństwa na lądowisku: brak

Bardzo popularne miejsce do latania w północnej części Czech. Święta góra dla przelotowców. Idealne miejsce do ambitnych zadań XC: daleko od granic, wysokie wzniesienie zamykające od wschodu rozległą dolinę. Prawdopodobnie uskok tektoniczny. W okolicy wiele ciekawych punktów: zamki, pola ostańców kamiennych otoczone lasem. W kierunku na NW w odległości 25 km wyraźnie widoczne wzniesienie Jestedu, za plecami 30 km w kierunku E Karkonosze i Cerna Hora. Nie muszę chyba dodawać, ze równie wspaniale miejsca do latania.

Wjazd na górę samochodem. Charakterystyczny maszt nadajnika radiowego. Na miejscu parking (10 kc) i restauracja. Niedaleko wyciąg narciarski oraz wiele tras dla miłośników biegania na nartach. Startowisko i lądowisko jest terenem oficjalnie przeznaczonym do glajcenia. Taka sytuacja wymaga opłat: roczna 400 kc, dzienna 30 kc. Do wykupienia na miejscu. Wymagane jest ubezpieczenie OC, świadectwo sprawności sprzętu oraz karta wyszkolenia. Wszystkie niezbędne telefony, zdjęcia terenu z objaśnieniami, warunki wykonywania lotów wywieszone na tablicach na starcie i lądowisku.

Dobre warunki przyciągają w weekendy wieku pilotów. Starty w większości przebiegają sprawnie. Kara za nieudana próbę jest koniec kolejki a ta potrafi być długa :)

Moim zdaniem dobrze powinni się tu czuć już ludzie średnio zaawansowani. Choć z drugiej strony kręcenie komina razem z Avaxem czy innym Scorpionem uczy respektu :) Te dwa skrzydła są przykładem sprzętu wybrakowanego. Wyraźnie zapomniano wszyć im opadanie :)

Witold Wojciechowski
witek@pwr.wroc.pl