Miejsca do latania

Francja

Arcachon
Digne
Gourdon
Grasse
La Bastide
Lac d'Annecy
Lac de Ste. Croix
Mt. Chalvet
Roquebrune
St. André les Alpes
Trehkopf


Arcachon

Mapa Francji

Miejscowość Arcachon to nadatlantycki kurort położony ok. 50 km na południowy zachód od Bordeaux. Ciepłe morze, rozległe plaże, lasy piniowe no i oczywiście odpowiedni klimat (mniej więcej szerokość geograficzna Monaco) stwarzają idealne warunki dla spędzenia paru tygodni urlopu. Każdy amator wypoczynku nad morzem znajdzie tu coś dla siebie. Jedyną niedogodnością dla turystów znad Wisły jest odległość. Z Frankfurtu nad Menem do Arcachon jest dobre 1200 km. Z Warszawy do Frankfurtu, skromnie licząc, będzie z 1000 km....

Dlatego też dobrze jest zaplanować dłuższy urlop we Francji i paralotniowo-wypoczynkowy pobyt w Arcachon połączyć z turystyką kulturalno-oświatowa; zwiedzić np. zamki nad Loarą (całkiem po drodze).

Parę kilometrów na południe od Arcachon znajduje się najwyższa w Europie (w/g mapy 105 m npm) wydma - Dune du Pilat. To właśnie ta wydma oraz 2 do 3 km nieco niższego (60 do 80 m) wydmowego wybrzeża klifowego przyciąga lotniarzy i paralotniarzy. Przy odpowiednich warunkach można tu uzyskać ponad 100 m przewyższenia startu w bardzo spokojnej, laminarnej bryzie morskiej.

Okolice Arcachon

Dojazd

We Francji w zasadzie wszystkie autostrady są płatne. Wyjątek stanowią obwodnice dużych miast (Paryż, Bordeaux) oraz niektóre odcinki dróg szybkiego ruchu.

Znacznie tańszym, bardziej malowniczym, ale wolniejszym wariantem podróży są znakomite drogi państwowe (rue national) oznaczone na mapie na czerwono i symbolem N, a biegnące praktycznie równolegle do autostrad.

Camping Panorama
Miejsce startu camping Panorama. Z tyłu, w lesie piniowym camping. Startuje autor na swojej pierwszej paralotni Firebird Marlin.
Camping Panorama
...i odlot.
Camping Panorama
Miejsce startu camping Panorama. Wydma Dune du Pilat znajduje się za widocznym laskiem piniowym. Po prawej stronie zdjęcia, na tle lasku widoczny źółty poziomo stojący rękaw.

Miejsca startu

1. Camping La Petit Nice
Wysokość npm: ok. 60 m
Kierunek startu: W
Wymiary: ok. 50 x 100 m; miejsce na 10 do 15 skrzydeł
Charakterystyka: płaska, piaszczysta półka,
Trudność: łatwy,
Rękaw: jest
Niebezpieczeństwa: możliwa silna bryza, uwaga na cholerny piasek w komorach, uwaga na duży ruch w powietrzu - francuscy piloci w ogóle, a piloci tandemów w szczególności, latają bardzo bezkompromisowo.
Lot: od lipca do września przy ładnej, suchej pogodzie długie spokojne loty żaglowe,
Dojazd: pieszo z campingu, lub schodami z plaży.

2. Camping Panorama
Wysokość npm: ok. 70 m
Kierunek startu: W
Wymiary: ok. 50 x 50 m; miejsce na 10 do 15 skrzydeł,
Charakterystyka: płaska, piaszczysta półka,
Trudność: łatwy,
Rękaw: jest
Niebezpieczeństwa: nie ma, uwagi jak wyżej,
Lot: od lipca do września przy ładnej, suchej pogodzie długie spokojne loty żaglowe,
Dojazd: pieszo z campingu, lub schodami z plaży.

3. Dune du Pilat
Wysokość npm: szczyt ok. 105 m
Kierunek startu: W
Wymiary: ok. 200 m x 2 km; (cała wydma)
Charakterystyka: lekko nachylona, piaszczysta wydma,
Trudność: łatwy,
Rękaw: jest
Niebezpieczeństwa: nie ma, uwaga jak wyżej,
Lot: od lipca do września przy ładnej, suchej pogodzie długie spokojne loty żaglowe,
Dojazd: pieszo z parkingu przy drodze, pod górę z plaży, lub dolot z powietrza.

Lądowiska

Teren szkoleniowy
Teren szkoleniowy, położony ok. 2 km na południe od campingów, umożliwia loty żaglowe przy północno-zachodnich kierunkach wiatru - brzeg w tym miejscu zakręca nieco na zachód.

Najlepiej lądować na miejscach startu. Można też spokojnie wylądować na plaży (uwaga: podczas przypływu miejscami wąska), ale wtedy trzeba cały sprzęt dźwigać na plecach po schodach lub w piachu pod górę. A to nie jest wcale takie przyjemne.

Gdy wiatr skręca na płn. i zaczyna wiać wzdłuż brzegu - szybko lądować w miejscu startu! W przeciwnym przypadku przymusowe lądowanie na plaży.

Gdy wiatr zbytnio wzmaga się i ew. grozi przewianie - lecieć w kierunku głównej wydmy (na płn. od obydwóch miejsc startu) i tam lądować.

Zakwaterowanie

Hotele i pensjonaty w Arcachon. Campingi "Panorama" i "La Petit Nice", oba z pełnym wyposażeniem (sklep, basen, korty tenisowe, dyskoteka).

Camping Panorama godny polecenia dla lubiących spokój.

Korzystnym jest zaplanowanie urlopu w Arcachon pod koniec sierpnia i na początku września. Kończą się wtedy we Francji ferie szkolne. Campingi pustoszeją, ruch powietrzny zmniejsza się (choć i tak jest jeszcze duży), a ceny campingów są o ponad połowę niższe.


Digne

Położenie: 44o05' N i 6o14' E
Trzy góry, z których można latać:
a) Le Cousson - kierunki W do NW. Dojazd na start specjalnym autobusem z biura turystycznego w Digne. Prywatne auta nie zawsze są wpuszczane na górę. Deniwelacja 900 m. Jedyne dozwolone lądowisko - za hotelem miejskim, na wschód od drogi nacjonalnej Nr 85. Bardzo dobra termika z silną turbulencją - nie zaleca się brać zbyt wyczynowego skrzydła, bo tylko problemy z nieustannymi klapami.
b) L'Andron - kierunki od N do NE. Dojazd na start prywatnym samochodem, deniwelacja 470 m. Lądowisko przy drodze D-900a na dużym parkingu.
c) Crete de la Chau - kierunki od SW przez W do NW. Lądowisko vor Prads przy drodze D-107.
Telefon do biura turystycznego w Digne - 92314373


Grań
Widok z lądowiska w Gourdon na grań, na której są startowiska

Gourdon

Położenie: Południowa Francja - ok. 42 km od Nicei, ok. 18 km od Grasse
Dojazd z Nicei w kierunku na Grasse, przed Grasse w miejscowości Chateneuf Grasse skręcamy w prawo w drogę D2 na Gourdon (UWAGA!! z tego miejsca prowadzi też droga do Bar-s-Loup, gdzie znajduje się jedno z lądowisk osiągalnych z Gourdon (wyraźna duża łąka nad rzeczką w SE części miasteczka). Stąd drogą trawersującą zbocza doliny, w której położone jest Bar-s-Loup, 8 km do wioski Gourdon (po drodze bezpośrednio na centrum
Lądowisko
Oficjalne lądowisko w Gourdon, w lewym górnym rogu widoczna droga z Gourdon na przełęcz
Bar-s-Loup znajduje się uroczy punkt startowy, jednak władze lokalne pozwalają wyłącznie na start lotni). W Gourdon skręcamy w lewo w drogę D12 prowadzącą przez górne piętro doliny i na widoczną przelęcz. Bezpośrednio za Gourdon (1 km) znajduje się po prawej stronie placyk na którym możemy zostawić auto i na przełęcz dostać sie autostopem. Z przełęczy pieszo bądź samochodem, żwirową dróżką w lewo na grań. Na całej grani (wysokość od 980 m do 1335 m) znajdują się dogodne miejsca do startu w kierunkach od E do SW (wskazane SE-S). Większość posiada rękawy i tabliczki informacyjne. W górnej dolince znajduje się lądowisko - łatwo widoczne po starcie, deniwelacja 300-450 m. W praktyce często ląduje się w okolicy placyku z samochodami. W dobrych warunkach można zlecieć do Bar-s-Loup jednak należy wziąć pod uwagę, iż cały teren pomiędzy progiem górnej dolinki, na którym położone jest Gourdon, a Bar-s-Loup, porośnięty jest lasem, co ogranicza możliwość ladowania przy złej ocenie warunków. Generalnie miejsce idealne na loty żaglowe jak i termiczne, bardzo polecane przez miejscowych paralotniarzy.


Grasse

Położenie: 43o40' N i 6o55' E
Trzy następujące startowiska:
a) z góry La Marbiere - na kierunkach od S do SW (z rampy startowej) przy deniwelacji na południe 690 m, a na południowy-zachód 1080 m. Lądowisko zaznaczone jest na planie miasteczka Grasse - koło Vallier de Thiey. Dobre startowisko bez żadnych specjalnych niebezpieczeństw, dojazd na start własnym autem.
b) Les Antennes - w kierunku na S przy deniwelacji 1080 m. To samo lądowisko, co w poprzednim przypadku, ale po drodze nie ma żadnej możliwości lądowania bezpiecznie, a odległość wymaga doskonałości rzeczywistej ponad 6+. Dojazd na start autem, ale tam nie zalecam specjalnie próbować - chyba, że jesteś naprawdę dobry.
c) Domaine des Courmettes - kierunki S do SW przy deniwelacji 700 m i łatwym oraz dostępnym lądowisku w Bar-sur-Loup. Dojazd na start autem.


La Bastide

Położenie: 43o45' N i 6o40' E
Latanie z góry Lachens z możliwością startu na N, na W oraz na S w zależności od kierunku startu deniwelacja od 480 m do 740 m. Wiele lądowisk bardzo bezpiecznych - możliwość również lądowania na startowisku (wystarczająco rozległe). Jedyny problem to fakt, że lata tam bardzo dużo ludzi i często dochodzi do różnych kolizji w powietrzu.


Mapa
Fragment mapy topograficznej nr 3431 OT "Lac d'Annecy". Skala 1:25000

Lac d'Annecy

Okolice jeziora Annecy są jednym z najlepszych terenów paralotniowych, jakie znam. Możliwe są tu wszelkiego rodzaju loty od połowy maja do końca października. Dzięki prawie 800-metrowej różnicy poziomów start-lądowanie, teren ten nadaje się też dla przeprowadzenia treningu bezpieczeństwa.

Jezioro położone jest w dolinie otwartej w kierunku północnym i północno-zachodnim na raczej nisko położoną Burgundię. Od południa dolina zamknięta jest górami, a jeszcze dalej rozciągają się potężne masywy najwyższych partii Alp. Prawdopodobnie dlatego też układ wiatrów w dolinie Annecy jest wyjątkowo korzystny dla uprawiania sportów lotniczych wszelkiego rodzaju, a paralotniarstwa w szczególności.

W latach 1998 i 1999 byłem w Annecy czterokrotnie, najwcześniej pod koniec maja i najpóźniej w połowie września i nie zdarzyło mi się, na dobrą sprawę, trafić na złą pogodę. Nawet przy zachmurzeniu istnieją warunki dla długich przelotów i ponad tysiącmetrowych przewyższeń startu.
Dojazd
Dojazd do Annecy

Dojazd

Miejscowość Annecy leży ok. 50 km na południe od Genewy. Odległość od Frankfurtu nad Menem ok. 600 km. Trasa: Frankfurt - Freiburg - Basel (Bazylea CH) - Bern (Berno CH) - Lausanne (Lozanna CH) - Geneve (Genewa CH) - Annecy (F). Odcinek Frankfurt - Basel (ok. 350 km) - bezpłatna autostrada niemiecka. Odcinek Basel - Geneve (ok. 200 km) - płatna autostrada szwajcarska (winieta 40 SF/rok i tylko taką można kupić). Można próbować pokonać ten odcinek zwykłymi drogami w Szwajcarii lub obrać inną trasę i od Frankfurtu jechać po stronie francuskiej. Jednak przez Szwajcarię jest najbliżej. Odcinek Geneve - Annecy (ok. 50 km) można przejechać autostradą (płatna i dalej), ale znacznie lepiej (bliżej i taniej) jest jechać czerwoną drogą nr N201 prosto na południe. W Annecy należy kierować się lewym (wschodnim) brzegiem jeziora w kierunku Verier du Lac, Menthon St. Bernard i Albertville. Za miejscowością Perroix, przed skrzyżowaniem w kierunku Col de la Forclaz, po lewej stronie, przy głównej drodze widać oficjalne lądowisko szkolne Perroix, zabudowania francuskiej szkoły paralotniowej i sklepów ze sprzętem.

Miejsca startu

1. Planfait
Wysokość npm: ok. 950 m.
Kierunek startu: W, NW.
Wymiary: 50 x 50 m (można rozłożyć co najmniej 15 skrzydeł).
Charakterystyka: teren początkowo płaski, w kierunku startu stromizna coraz większa. Optymalny profil. Lądowisko widoczne ze startu.
Trudność: łatwy, start szkolny.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: nie startować przy płd. (b. rzadkie) kierunkach wiatru.
Lot: przy odpowiednich warunkach możliwe wszelkie rodzaje lotu.
Dojazd: własnym samochodem lub autostopem (łatwo złapać) najpierw od szkoły w kierunku Col de la Forclaz, w miejscowości Ermitage St.Germain w lewo w kierunku osiedla Ponnay i dalej początkowo asfaltową, a pod koniec dobrą szutrową drogą na samo miejsce startu. Dobrze oznakowane.

2. Col de la Forclaz
Wysokość npm: ok. 1250 m.
Kierunek startu: W, NW.
Wymiary: 100 x 100 m (można rozłożyć conajmniej 20 skrzydeł).
Charakterystyka: teren początkowo lekko nachylony, w kierunku startu stromizna coraz większa. Optymalny profil. Lądowisko niewidoczne ze startu.
Trudność: łatwy.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: nie startować przy płn. (b. rzadkie) kierunkach wiatru. Przy dobrych warunkach termicznych bardzo silny wiatr termiczny we wczesnych godzinach popołudniowych.
Lot: przy odpowiednich warunkach możliwe wszelkie rodzaje lotu.
Dojazd: własnym samochodem lub autostopem (łatwo złapać) od szkoły aż do Col de la Forclaz żółtą, widoczną na mapce 2 asfaltową drogą. Samochodem terenowym dojazd z przełęczy na samo miejsce startu. Od przełęczy piechotą pod górę 10 do 15 min.
Uwaga: po wyleceniu nad jezioro praktycznie aż do lądowiska Doussard nie ma możliwości awaryjnego lądowania. Brzeg jeziora jest w tym miejscu wąski, zabudowany i poprzecinany licznymi liniami napowietrznymi. Jednak osiągnięcie Doussard nie jest żadnym problemem dla współczesnych paralotni.
Col de la Forclaz
Panorama jeziora Annecy widziana z miejsca startu Col de la Forclaz. W oddali, na końcu jeziora, w tle rękawa widoczna miejscowość Annecy

Lądowiska

1. Perroix
Wysokość npm: ok. 510 m,
Wymiary: duża, prostokątna łąka,
Trudność: łatwe.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: linia średniego napięcia przy płn. stronie lądowiska, zabudowania, nad którymi nie wolno przelatywać (patrz tablica informacyjna na starcie).
Położenie: przy głównej drodze z Annecy w kierunku Albertville lewym, wschodnim brzegiem jeziora w miejscowości Perroix.

2. Doussard
Wysokość npm: ok. 450 m,
Wymiary: duża, prostokątna łąka,
Trudność: łatwe.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: lądowisko znajduje się tuż przy drodze na płd. końcu jeziora - uwaga na duży ruch samochodowy. W czasie dużej aktywności termicznej silny wiatr od jeziora.
Położenie: ok. 200 m za płd. krańcem jeziora, przy głównej drodze z Annecy w kierunku Albertville lewym, wschodnim brzegiem jeziora, przed miejscowością Doussard. Po lewej stronie, patrząc od jeziora lądowisko dla paralotni, po prawej dla lotni.

3. Camping le Lafonnet (nieoficjalne)
Wysokość npm: ok. 450 m,
Wymiary: wąska łąka otoczona drzewami ok. 50x150m
Trudność: trudne
Rękaw: nie ma.
Niebezpieczeństwa: turbulencje od drzew, często mimo silnego wiatru nad jeziorem i powyżej drzew, na samym lądowisku bezwietrznie.
Położenie: na terenie campingu le Lafonet ok. 1 km za miejscowością Talloires.
Lanfonnet i Dents de Lafon
Widok z zachodniego brzegu jeziora. Widoczne po lewej stronie skaliste szczyty to Lanfonnet (ten po prawej) i Dents de Lafon (po lewej). To nad nimi można uzyskać wysokość potrzebną do przelecenia jeziora w poprzek i wykonania tzw. małej rundy wokół jeziora. Start Col de la Forclaz to niewielka łysinka widoczna w centralnej części zdjęcia na lewo od przełęczy pod rozbudowującą się chmurą termiczną. Lądowisko Doussard znajduje się przy drodze, na płaskim brzegu jeziora u podnóża góry na prawym brzegu zdjęcia

Zakwaterowanie

Liczne hotele i pensjonaty w miejscowościach nad jeziorem. Najbardziej godnymi polecenia dla paralotniarzy są jednak liczne campingi, a w szczególności Camping l'Horrizon (przy wieździe do miejscowości Talloires, ok. 300 m od lądowiska Peroix) oraz Camping le Lafonnet (ok. 1 km za Talliores w kierunku Albertville).

Kamery internetowe, przedstawiające panoramę Annecy z zach. brzegu jeziora: http://www.hoteldulac.com oraz http://www.annecy-on-line.com


Lac de Ste. Croix

Położenie: 43o50' N i 6o13' E
W tej okolicy znam cztery dobre miejsca do startu, ale wszystkie wymagają naprawdę dobrego przygotowania do lotów w bardzo silnej termice i przy ograniczonych możliwościach osiągnięcia lądowisk - jest to idealne miejsce dla bardzo oblatanego człowieka i w żadnym razie nie dla kogoś z nalotem mniejszym, niż 200 godzin.
a) Moustiers-Ste.Marie - latanie z górki Col d'illoire. Dojazd własnym autem, start trawiasty w kierunku SW. Deniwelacja 480 m. Lądowisko nad brzegiem jeziora zaraz koło campingu, ale uwaga: to jest ponad 3,5 kilometra od startu i po drodze nie ma żadnej możliwości lądowania bezpiecznie!!! Kierownik campingu sam lata ma na imię Rafael i do niego telefon - 92746977
b) górka Le Pavillon - kierunki od SW przez W aż do NW. Deniwelacja 930 m. Dojazd na start własnym autem, lądowanie koło campingu w Moustier - potrzebna rzeczywista doskonałość ponad 6,5, żeby osiągnąć lądowisko. Silna turbulencja.
c) Courchon - kierunki W do SW przy deniwelacji 960 m. Dojazd na start własnym autem, startowisko bardzo strome i niezbyt bezpieczne, wymaga rutyny. Lądowisko koło wcześniej wspomnianego campingu w Moustier.
d) Aiguines - kierunki od N do W przy deniwelacji 970 m. Lądowanie na wybrzeżu jeziora koło Galetas. Szkoła latania na początku wioski Moustier organizuje również wjazdy na startowiska.


Roquebrune

Bardzo dobra do latania, ale znana z wielkich turbulencji i dlatego latem wolno tam startować dopiero po godzinie 18. Nie wolno przelatywać nad miasteczkiem i nad górą Mont Angel (tuż przy miasteczku). Są tam znane dwa startowiska:
a) Col de l'Arme - rampa na kierunku S dla lotni, ale można startować koło niej. Deniwelacja 750 m. Lądowisko na brzegu jest bardzo długie, ale również bardzo wąskie (7-8 m - połowa skrzydła musi być nad wodą) dlatego lądowania wymagają dużej biegłości - rzuca na podejściu. Lądować latem wolno dopiero po 19-tej - wcześniej całe lądowisko zajęte przez opalających się ludzi.
b) Mont Gros - w kierunkach W, S oraz na E. Również w kierunku na S jest rampa dla lotni, ale koło niej można startować. Tu latem wolno startować dopiero po 18-tej wieczorem z uwagi na silną turbulencję i na to że zajęte jest jedyne w okolicy lądowisko na brzegu. Telefon do Hotelu Westminister w Roquebrune - gdzie znają się na lataniu w tym terenie - 93350068.


Mt. Chalvet (St. André les Alpes)

Mapa
Położenie i dojazd do St. André

Miejscowość St. André leży w centrum Górnej Prowansji (Haute Provence). Cały ten region, obejmujący jeszcze takie tereny, jak Moustiers, Digne, Sisteron i Laragne jest bardzo atrakcyjny dla każdego rodzaju turystyki, a dla lotniarzy i paralotniarzy w szczególności. Latać można tam praktycznie cały rok, a od czerwca do września południowa termika to coś dla bardzo doświadczonych pilotów. Suche, skalisto-trawiaste, praktycznie pozbawione drzew zbocza gór o wysokości ponad 2000 m nagrzewają się w południowym słońcu do tego stopnia, że występująca tu termika wymaga od pilotów dużych umiejętności i dobrego opanowania sprzętu.

Le Chalvet w całej okazałości. Na pierwszym planie piaszczysto- -kamieniste łachy rzeczki wpadającej do jeziora. Drugi plan to lądowisko A1. Startowisko D1 znajduje się na lewym zboczu góry ponad widocznymi skałami

Teren jest tu też znakomicie zagospodarowany. Zdecydowana większość startowisk jest osiągalna samochodem po asfaltowych drogach. W wielu regionach miejscowe, opiekujące się startowiskami i lądowiskami szkoły i kluby zapewniają za niewielką opłatą transport.

W St. André były organizowane liczne zawody lotniowe i paralotniowe z MŚ włącznie, a Mt. Chalvet należy do najbardziej znanych terenów paralotniowych Europy.

Wszystkie niezbędne informacje można uzyskać w szkole paralotniowej Aerogliss przy lądowisku nad jeziorem. Nie ma żadnych opłat startowych, jak zresztą wszędzie we Francji.

Prezentowane mapki pochodzą z jednego z sześciu regionalnych informatorów-ulotek dla paralotniarzy, opracowanych w dwóch europejskich jezykach, które można dostać bezpłatnie w miejscowej szkole czy klubie.
Startowisko D1
Główne startowisko na Mt. Chalvet (D1, SW). Na pierwszym planie miejsce w zasadzie dla lotni. Startowisko dla paralotni jest nieco dalej - widać stawiane żółte skrzydło
Startowisko
Startowisko z lotu ptaka. Z lewej startują paralotnie, a na prawo od widocznej chaty lotnie. Po prostu jest tam krótsza możliwość rozbiegu

Dojazd

Od Frankfurtu/n.M. autostradą nr 5 Karlsruhe - Freiburg - Bazylea - Berno - Lozanna - Genewa - Grenoble i dalej drogą N75 w kierunku Sisteron. Z Sisteron drogą N202 w kierunku Digne i Nicei do St. André. Orientacyjnie odległość od Frankfurtu wynosi ok. 1200 km.

Startowiska

Wszystkie startowiska są zaznaczone literami D1-D3 i opisane na rysunku poniżej. Wszystkie są znakomicie utrzymanymi, wyposażonymi we wskaźniki wiatru, trawiasto-kamienistymi zboczami o optymalnym profilu i nachyleniu. Łatwe.

Lądowiska

Lądowiska są oznaczone na planie symbolami A1 i A2. Oba znajdują się przy campingach (symbolicznie zaznaczonych na planie jako wioski indiańskie). Są to rozległe, równe jak stół, ląki. Trawa zawsze skoszona. Oprócz tego możliwość awaryjnego lądowania na licznych łąkach, polach i nieużytkach w okolicy. Ze względu na małą ilość lasów, o lądowanie na drzewie trzeba się bardzo postarać ;-)

Nieco ponad szczytem. W oddali, jedyna zielona łąka nad jeziorem to główne lądowisko A1. Krajobraz typowy dla Górnej Prowansji

Uwaga: Na lądowisku A1 są zwykle umieszczone dwa rękawy. Czesto zdarza się, że oba (umieszczone 200-250 m jeden od drugiego) pokazują przeciwne kierunki wiatru, co zresztą zostało na planie zaznaczone. Należy to uwzględnić przy podejściu do lądowania.

Lot

Możliwości przelotowe praktycznie w każdym kierunku. Szczególnie godne polecenia są kierunki: Dormillouse (St. Vincent), Digne i Moustiers. Informacje w szkole paralotniowej nad jeziorem.

Zakwaterowanie

Dwa campingi (patrz "wioski indiańskie" na planie) oraz kwatery w hotelach i pensjonatach w St. André i okolicznych miasteczkach. Campingi, jak zresztą wszystkie we Francji, są absolutnie godne polecenia. Sterylne sanitariaty, cisza i spokój, miła atmosfera i umiarkowane ceny.

Mapa
Francuzi zawsze mieli dobre pomysły! Plan sytuacyjny, na którym wszystko widać


Mapa
Fragment mapy topograficznej nr 3619 OT "Bussang, la Bresse, Ballon d'Alsace". Skala 1:25000

Trehkopf

Pasmo Wogezów rozciąga się wzdłuż granicy niemiecko-francuskiej od Stasburga (Saverne) na północy po Belfort na południu, praktycznie równolegle do górnego biegu Renu i położonego po niemieckiej stronie Schwarzwaldu, na przestrzeni ok. 120 km. Są to góry o wysokościach rzędu 1200 m npm (najwyższy szczyt Le Grand Ballon ma 1424 m), o zboczach porośniętych mieszanym lasem i wierzchołkach niezadrzewionych, pokrytych łąkami, maliniakami i polami jagód. Ze względu na niezalesione, trawiaste szczyty, duże różnice poziomów szczyt-dolina oraz znakomite warunki termiczne od kwietnia do października (a nawet trafia się termika w lutym) nadają się znakomicie do uprawiania lotniarstwa i paralotniarstwa. Jest też w Wogezach kilka bardzo dobrych i dobrze zagospodarowanych terenów do uprawiania tych sportów.
Dojazd
Dojazd do Oderen

Dojazd

Szczyt Trehkopf (miejscowość Oderen) leży ok. 30 km na północny zachód od Mulhouse nieco w bok od drogi N66 Mulhouse - Epinal. Odległość od Frankfurtu nad Menem ok. 320 km.

Trasa: Frankfurt - Karlsruhe - Freiburg - Autobahn Dreieck Neuenburg - Mulhouse - Thann - St-Amarin - Fellering - Oderen. Cała droga bardzo dobra. Odcinki autostrad we Francji - bezpłatne.

Można też jechać od Karlsruhe autostradą po francuskiej stronie: Strasbourg - Colmar - Cernay - Thann... Autostrady i francuskie drogi szybkiego ruchu są również w tym rejonie bezpłatne.

Punktem kontaktowym jest teren firmy AEROTEC położony ok. 300 m w lewo od drogi Fellering - Oderen - Kruth między Fellering a Oderen (drogowskaz). Jest tam również główne oficjalne lądowisko. Na miejscu szkoła i sklep paralotniowy, camping i restauracja.

Miejsca startu

Siebach
Start Siebach widoczny z lądowiska AEROTEC

1. Siebach
Wysokość npm: 650 do 750 m.
Kierunek startu: W.
Wymiary: 300 x 200 m, duża łąka o różnym nachyleniu, z nielicznymi drzewami.
Charakterystyka: możliwe różne warianty startu, na piechotę można uzyskać dodatkowe 100 m wysokości; lądowisko widoczne ze startu.
Trudność: łatwy, start szkolny, podczas aktywnych termicznie dni letnich możliwy silny wiatr.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: praktycznie nie ma.
Lot: przy odpowiednich warunkach (rzadko występują) możliwe wszelkie rodzaje lotów.
Dojazd: własnym samochodem lub autostopem drogą asfaltową do gospodarstwa w Oderen (nieoznakowane - pytać miejscowych lub pilotów znających teren). Pieszo ok. 20 min. drogą szutrową. Możliwe korzystanie z samochodu terenowego szkoły (cena 10 F); dojazd praktycznie na sam start.

Trehkopf
Startowisko Trehkopf. Po stronie prawej dla lotni, po lewej dla paralotni. Startowanie powyżej drewnianego płotka zabronione
2. Trehkopf
Wysokość npm: ok. 1266 m.
Kierunek startu: W, S.
Wymiary: 50 x 50 m (można rozłożyć co najmniej 10 skrzydeł).
Charakterystyka: teren początkowo lekko nachylony, w kierunku startu stromizna coraz większa. Optymalny profil. Lądowisko niewidoczne ze startu.
Trudność: łatwy.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: nie startować przy płn. kierunkach wiatru. Przy dobrych warunkach termicznych bardzo silny wiatr termiczny we wczesnych godzinach popołudniowych. Po starcie praktycznie brak możliwości awaryjnego lądowania na przestrzeni 2 do 3 km w kierunku lądowiska (zalesione zbocza). Przy płd. kierunkach wiatru uwaga na rotory po zawietrznej stronie biegnącego na zachód grzbietu.
Lot: przy odpowiednich warunkach (częste) możliwe wszelkie rodzaje lotu.
Dojazd: własnym samochodem lub autostopem asfaltową drogą w prawo od jeziora za miejscowością Kruth pod sam szczyt Trehkopf (od AEROTEC ok. 20 km). Pieszo na start od parkingu stromo pod górę ścieżką ok. 10 min.
Uwaga: W samochodzie na parkingu przy drodze nie zostawiać żadnych wartościowych rzeczy. Nie startować z miejsca przeznaczonego dla lotni (prawa strona). Nie startować powyżej drewnianego płotka.

Lądowiska

1. AEROTEC
Wysokość npm: ok. 445 m,
Wymiary: duża łąka ograniczona torem kolejowym, asfaltową drogą i campingiem,
Trudność: łatwe.
Rękaw: jest.
Niebezpieczeństwa: możliwy wiatr termiczny.
Położenie: obok campingu i firmy AEROTEC (patrz: dojazd).

Alternatywy

1. Gustiberg, start E, łatwy; lot łatwy; lądowisko łatwe.
2. Le Drumont, start E, łatwy (trochę za płaski); lot trudny; lądowisko łatwe.
3. Ballon d'Alsace, start we wszystkich kierunkach oprócz W, łatwy, lot trudny, lądowisko trudne.

Zakwaterowanie

Liczne oberże i pensjonaty w miejscowościach Fellering, Oderen, Kruth i Urbes. Najbardziej godnymi polecenia dla paralotniarzy są jednak campingi, a w szczególności camping AEROTEC między miejscowościami Fellering i Oderen - miejsce spotkania lotniarzy i paralotniarzy, camping nad jeziorem w Kruth oraz camping municypalny przy lądowisku Gustiberg w miejscowości Urbes.


Ryszard Lutosławski
ryszard@vossnet.de
(Digne, Grasse, La Bastide, Lac de Ste. Croix, Roquebrune)

Zdzisław Toni Stankiewicz
z.stankiewicz@fh-mannheim.de
(Arcachon, Lac d'Annecy, St. André, Trehkopf)

Marek Stachowski
mstachow@polbox.com
(Gourdon)