Miejsca do latania

Skrzyczne

Położenie: Szczyrk koło Bielska-Białej

Rodzaje możliwych lotów: zloty, żagiel, termika

Opis terenu:
deniwelacja: 650 m;
wyciąg krzesełkowy;
korzystne kierunki wiatrów: E, N, W;
wszystkie startowiska uczęszczane (są wstążki).
Skrzyczne
Skrzyczne - widok z Żaru, 1998.10.18 / Zdjęcie: Rafał Miszczak

Start FIS
Widok na start wschodni i start z trasy narciarskiej FIS / Zdjęcie: Tomasz Molęcki
Start wschodni [NE]: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską FIS (Czarną) w kierunku północnym aż do niewielkiej drewnianej budki. Teren wiatrołomu trochę przystosowany do startów (ostatnio przed Mistrzostwami Polski '98). Stromy stok umożliwiający latanie na żaglu przy stosunkowo słabym wietrze. Start w zasadzie tylko tyłem z uwagi na nierówne podłoże ze straszącymi korzeniami (karczowisko). Z wyjątkiem podłoża startowisko bezpieczne - strome i bez przeszkód.

Start północny "FIS": Zaraz obok startu wschodniego z trasy narciarskiej. Podłoże gładkie trawiasto-kamieniste. Po lewej stronie plot i wyciąg orczykowy. Ze względu na niekorzystny kształt zbocza żagiel raczej nie występuje (wiatr N). Turbulencja przy silnym wietrze. Na wprost startu las, ale wyraźnie niżej.

Start północno-zachodni [NNW] "Kaskada": Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 200 m trasą narciarską Kaskada (Czerwoną). Po prawej stronie płot (siatka druciana) i wyciąg orczykowy, po lewej drewniana barierka (już niejeden w nią przyłożył). Możliwe loty żaglowe na północno-zachodnim i zachodnim zboczu Skrzycznego.

Start zachodni: Z górnej stacji kolejki schodzimy ok. 300 m trasą narciarską Ondraszek (Niebieską), z trasy skręcamy w przecinkę w lewo pod górę, wychodzimy na karczowisko. Start wyłącznie tyłem (konieczny wiatr). Na wprost startu las w małej odległości (częste przypadki zdobywania sprawności dendrologa). Możliwe loty żaglowe na zboczu zachodnim i północno-zachodnim. Możliwa silna turbulencja szczególnie przy odchyłce wiatru południowo-zachodniej (zawietrzna od Małego Skrzycznego).

Inne startowiska: Doliny [N] - dla początkujących (choć wcale nie łatwe), użytkowane przez szkole latania.

Lądowiska:
"Kaimówka" (Kaimowe pole) - oznaczone rękawem koło wyciągu orczykowego oraz inne laki przylegające do Szczyrku na stokach Skrzycznego. W okresie letnim unikać lądowania na nie skoszonej trawie ("w szkodzie"). Uwaga na stojaki do suszenia siana i dziury w ziemi po nich. W dni termiczne bywa tu bardzo turbulentnie. Należy uważać na kierunek wiatru, który często jest inny, niż na górze i czasami zmienia się szybko (termika). Kierunek wiatru można zwykle ocenić po dymach z kominów. Znane są przypadki "wykręcenia" się z małej wysokości znad lądowiska.
Jaworzynka - koło stacji pośredniej wyciągu (w połowie wysokości góry). NIE lądować przy wietrze zachodnim! NIE lądować przy silnym wietrze! Można się stąd szybciej dostać na start, niż z dołu. Lądowisko tylko dla zaawansowanych, wymaga dobrego rozplanowania podejścia. Uwaga na turystów.

Start FIS
Szczyt Skrzycznego / Zdjęcie: Krzysztof Ziółkowski
Ocena terenu: Chyba najlepsze miejsce do turystycznego i wyczynowego latania w Polskich górach. Niestety bliskość granicy (szczególnie przy wiatrach wschodnich i północnych) limituje trochę długość wykonywanych legalnie przelotów.

Dojazd: Samochodem - z Bielska-Białej do Szczyrku, tam prosto główna droga aż do stacji kolejki linowej (po lewej stronie) wiele parkingów w pobliżu. Autobusem - z dworca autobusowego w Bielsku-Białej co godzinę lub częściej kursuje autobus w kierunku na Szczyrk-Salmopol który zatrzymuje się koło stacji kolejki.

Zaplecze socjalne: Szczyrk jest jedną z najlepiej rozwiniętych pod tym względem miejscowości (uwaga na ferie zimowe - wtedy może być trudno coś znaleźć). Miejsce glajciarskie - u Tadka - dom, w którym wynajmuje pomieszczenia szkoła latania, bardzo blisko stacji kolejki.

Krzysztof Ziółkowski
zxc@silesia.pl