Miejsca do latania

Słowacja

Chopok
Donovaly
Rohačka


Chopok

Chopok zimą

Chopok
Chopok / Zdjęcie: via http://www.chopok.com.pl

Chopok
Widok sprzed hotelu Grand na stok Chopoka, widoczna stacja kolejki Lukova (popularne startowisko) i wyżej stacja kolejki na samym Chopoku (mniej popularne, ale też uczęszczane) / Zdjęcie: Marek Stachowski
Opis: Wysokość 2024 m npm. Drugi po Dumbierze (2043 m) szczyt Niżnych Tatr, jednej z największych i najbardziej malowniczych grup górskich Słowacji, 50 km na południe od granicy polskiej. Masyw Chopoka góruje nad słynną Doliną Demianowską od północy oraz Doliną Bystrą od południa. U stóp Chopoka, na wysokości 1000-1230 m npm, powstało centrum narciarstwa i turystyki wysokogórskiej o europejskim standardzie - Jasna i Zahradki. Nowoczesne hotele i pensjonaty wraz z zapleczem turystycznym i gastronomicznym przyciągają turystów z całej Europy - cytat z http://www.chopok.com.pl. Na razie latałem tylko zimą, z Lukovej i lądowałem na Luczkach. Zlot trwa ok. 10 min. Nad Luczki przylatuje (jeśli się nie straci wysokości wcześniej) z ok. 200 m zapasem.

Chopok - panorama
Panorama Chopoka / Rysunek: via http://www.chopok.com.pl
Lukova
Start z Lukovej w stronę Otupne / Zdjęcie: Marek Stachowski
Startowiska: Wg mnie są trzy dobre startowiska - Lukova (stacja pośrednia w drodze na Chopok), szczyt Chopoka, oraz Konsky Grun (trzeba wjechać dwoma krzesełkami z Zahradek - po wjechaniu tylko jednym jest się za nisko, żeby przejść nad lasem). Do wszystkich startowisk jest dostęp krzesełkami, które chodzą również w sezonie letnim od czerwca do października. Ja startowałem z Lukovej, są tam wstążki na kijach do odczytu kierunku wiatru.

Chopok - panorama
Panorama Chopoka
Rysunek: via http://www.geocities.com/Colosseum/Loge/3733/chopok.htm
Lądowisko
Paralotnia lądująca przy stacji wyciągu Otupne. W czasie, kiedy nie chodzą wyciągi z Zahradek, Słowacy mimo widocznego na zdjęciu tłumu ludzi lądowali właśnie tam / Zdjęcie: Marek Stachowski
Lądowiska: Teoretycznie są dwa lądowiska legalne - Luczki i Zahradki. To pierwsze to duża polana, łatwe lądowanie, choć nie ma rękawa i trzeba daleko wracać do krzesełka. Drugie jest trudniejsze, szczególnie zimą, bo narciarze. Można ew. lądować w różnych innych miejscach (np. polana przy hotelu Grand albo wręcz parking Jasna, ale to już na własną odpowiedzialność i nie polecam - narciarze, liny od wyciągów, drzewa itp.

Chopok - dojazd Dojazd: Z Polski najlepiej przez Chyżne i potem w miejscowości Podbiel (ok. 15 km za granicą) trzeba skręcić na Zuberec, a w Zubercu na Liptovsky Mikulas, w Mikulaszu na rondzie na Demanovską Dolinę. Jest to droga krótsza o kilkanaście km, nie trzeba płacić listka za 15 km autostrady, i bardzo piękne widoki (ale trudniejsza, bo górska). Inny wariant, to jechać z Chyżnego prosto, przez Dolny Kubin, do Ruzomberoka, skręcić w lewo na Liptovsky Mikulasz. Z Polski zach. lub Śląska można też przez Cieszyn, ale wtedy jest do pokonania jeszcze jedna granica - czesko-słowacka.

Start
Po starcie z Lukovej w stronę Otupne / Zdjęcie: Marek Stachowski
Zaplecze socjalne: Mnóstwo hoteli, pensjonatów i kwater prywatnych od bardzo tanich, do bardzo drogich. W droższych hotelach baseny, sauna etc. Ceny w knajpach również bardzo przystępne, zdecydowanie taniej niż w Polsce.

Dariusz Kołecki
dkolecki@apple.com.pl


Startowiska
Startowiska widziane z powietrza / Zdjęcie: Marek Mastalerz

Chopok latem

Startowiska: Lukowa - kierunki: najlepsze N, NE, NW, ewentualnie W. Można startować z nartostrady od stacji wyciągu na Lukowej aż po szczyt Chopoka. Niestety! Wyciąg na odcinku Lukowa-Chopok jest nieczynny i nie wygląda na to, by szybko miał zostać uruchomiony (09.2000 r.). Najczęściej startuje się obok stacji wyciągu na Lukowej lub trochę wyżej. Różnica wysokości do lądowiska Luczki ok. 700 m. Startowisko trawiaste, niezbyt strome i bardzo duże, łatwe. Przy górnej stacji wyciągu małe "icki" (nie mam na myśli wycieczki z Izraela ;-) i inne przyrządy do mierzenia siły i kierunku wiatru, restauracja! We wrześniu wykonaliśmy zloty Lukowa-Luczki po ok. 10 do 15 min. Wyciąg Otupne-Lukowa jest czynny do połowy września (do 17.09.2000 r.), później zdejmowane są krzesełka. Wjazd kosztuje 60 koron (tylko do góry, 2000 r.).

Lukova
Widok ze startowiska Lukowa w kierunku północnym, widoczne lądowiska / Zdjęcie: Marek Mastalerz

Konsky Grun - kierunki: N, NE. Start również z nartostrady, ok. 250 m wyżej, niż Lukowa, a co za tym idzie większa deniwelacja. Dużą zaletą jest możliwość lądowania przy dolnej stacji wyciągu w Zahradkach, choć lądowisko nie dla początkujących. Jest też dużo bliżej do lądowiska Luczki (ok. 1 km). Warunki na startowisku tak jak Lukowa. Wyciąg dwuetapowy, czynny trochę krócej, niż wyciąg na Luczki (jak dotarliśmy tam 11 września to właśnie zdejmowano krzesełka). Do dolnej stacji dojeżdżamy skręcając w małą drogę w lewo przy "Ski Hotelu".

Luczki
Luczki, komfortowe lądowisko / Zdjęcie: Marek Mastalerz

Lądowiska: Luczki - to luksusowe lądowisko "dla Jumbo-Jetów", Każdy tam wyląduje, prawie całkiem płaskie.

Zahradky - nie korzystałem, ale załączam zdjęcie.

Zahradky
Zahradky / Zdjęcie: Marek Mastalerz

Zakwaterowanie: Po sezonie nie ma najmniejszego problemu z zakwaterowaniem bez wcześniejszej rezerwacji. Dla osób nie mających zbyt dużych wymagań polecam pensjonat-schronisko (?) o nazwie "Chata Bjornson". Standard troche wyższy niż nasze schroniska, restauracja i bar. Cena noclegu 200 koron od osoby w pokoju dwuosobowym z umywalką. Zaletą jest to że znajduje się on przy dolnej stacji wyciągu (Otupne). Hotel *** "Juniorhotel", cena - 600 koron od osoby w pokoju dwuosobowym.

Przy wyciągach, w hotelach i pensjonatach znajdziemy małe afisze mówiące o możliwości lotu w tandemie, z numerami telefonów. Można w ten sposób zasięgnąć języka u miejscowych pilotów.

Start
Startujemy z Lukowej... / Zdjęcie: Marek Mastalerz

Uwaga! Chopok jak i wymienione lądowiska znajdują się na terenie Parku Narodowego Niskie Tatry. Przepisy regulują możliwość latania w Parku w rejonie Chopka od 15 grudnia do 1 kwietnia i latem od 1 lipca do 15 września. Szczegółowe przepisy dotyczące latania można znaleźć w przepisach porządkowych Parku, który jest dołączany do niektórych map.

Marek Mastalerz
marek.mastalerz@ce3.pl



Donovaly

Mapa

Położenie: 48o52,645' N, 19o13,505' E

Dojazd jest prosty. Przez Korbielowo, Dolny Kubin, Ruzemberok, w kierunku na Bańską Bystrzycę. Donovaly znajduje się ok. 30 km przed Bańską Bystrzycą przy drodze z Ruzenberoka. Około 100 km od przejścia w Korbielowie i około 150 km ze Szczyrku. Od granicy jedzie się ok. 1,5 h.

Wjazd na startowisko kolejką, trwa ok. 10 min. Cena: 40 koron dla glajciarza (bez glajta 60 koron!). Nie ma żadnych opłat za korzystanie ze startowiska i lądowiska.

Warunki do latania idealne. Donovaly to idealne miejsce na przeloty, żagiel i długie latanie w termice. Góry w promieniu kilkudziesięciu kilometrów pokryte są połoninami. Cały teren silnie termiczny. Przy południowym wietrze kilkukilometrowej długości grań na żagiel. Świetne miejsce zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych pilotów. Jedyne, co może zaskoczyć niedoświadczonych, to silna termika latem. Kolejka chodzi od 08:00 do 16:00 co godzinę.

Lądowisko
L - lądowisko
W - wyciąg
S - siedziba miejscowej szkoły

Startowisko obok górnej stacji kolejki Zvolen, Nova Hol'a, 1400 m.n.p.m., b. łatwe. To trawiasta (przystrzyżona) połonina o niewielkim spadku. Żadnych skałek, kamieni, ani korzeni. Możliwe są starty na każdy kierunek od pełnego wschodu, przez południe do prawie pełnego zachodu. Nie ma problemu odchyłki przy starcie, bo można się rozłożyć w każdym z dostępnych kierunków. Na startowisku duży rękaw i wstążki.

Lądowisko obok dolnej stacji kolejki na Zvolen, 970 m.n.p.m., b. łatwe. To wypłaszczony wzgórek tuż koło dolnej stacji kolejki (trawa starannie przycięta). Na środku duży rękaw. Lądować zresztą można na całej długości i szerokości łąk w Donovaly, czyli na odcinku długości ok. 3 km i szerokości ok. 0,5 km.

Noclegi w cenie od 200 koron (czyli ok. 20 zł) od osoby (w pokojach 2-4 osobowych, bez łazienki w pokoju) w pensjonacie obok dolnej stacji kolejki. Można też zamieszkać za 400 koron od osoby w hotelu (800 koron za pokój dwuosobowy) z łazienką i telewizorem (dla fanatyków - jest Polsat).

Jarosław Minkowicz
minkowicz@poczta.wp.pl

Startowiska

Lądowisko

Silny wiatr. W Donovaly wieje - zazwyczaj bardziej, niż przewidują prognozy. Doświadczyliśmy tego wielokrotnie. Miejsce to jest jednak bardzo specyficzne i dlatego należy o tym powiedzieć. Na startowisku (szczyt Novej Holi) bardzo często wiatr wieje z prędkością 10 m/s lub więcej. Nie oznacza to jednak, że nie da się latać. Tak silny wiatr wieje tylko na starcie i tuż nad startowiskiem, nieco wyżej można już spokojnie kręcić noszenia bez obawy o przewianie. W połowie wysokości góry, od strony wchodniej znajduje się półka. W tym miejscu wiatr jest dużo słabszy niż na szczycie. Kierunek dogodny do startu to S i SW. To miejsce polecam do startu przy zbyt silnym wietrze na szczycie. Nie startujcie jednak na zająca - dajcie się wykazać stałym bywalcom, którzy potrafią lepiej ocenić, czy wiatr nie jest za silny. Ekstremalne warunki przetestowane to wiatr na szczycie do 12 m/s i Borro latający na Elfie w dolnej granicy wagowej - kręcił kominy.

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Wejdman
Wejdman@poczta.onet.pl


Rohačka

Górka sama w sobie nie jest na tyle atrakcyjna, aby jechać aż tak daleko. Jednakże jeżeli już jesteśmy w rejonie Chopoka, warto tam zajrzeć, leży w odległości 20-30 min jazdy spod Chopoka.

Deniwelacja 120 m. Kierunki SW, W i najlepszy NW. Bardzo stromo nachylone zbocze góry powoduje, że powstaje tu żagielek już przy niezbyt dużej prędkości wiatru. A można pożeglować na dystansie ok. 400 m.

Startowiska

Startowisko NW z rękawem jest bardzo małe (na jedno skrzydło) i średnio trudne, jednak najlepsze do lotów żaglowych. Może być niebezpieczne przy silnym wietrze, gdyż startujemy z ostrej grani. Startowisko SW "pod Skałką" i startowisko W przy wyciągu (niestety orczykowym) mają mniejszą deniwelację i są łatwiejsze.

Lądowisko

U podnóża jest duże pole (lądowanie po sianokosach) i łąka przy wyciągu - duża i łatwa.

Dojazd

Z Liptovskiego Mikulasza kierujemy się tak jak na Chopok (drogowskazy są do Demanovskiej Doliny). Zaraz po przejechaniu ronda nad autostradą skręcamy w lewo za drogowskazem na Plostin. Po dojechaniu do Plosztina jedziemy za znakami prowadzącymi do wyciągu (lanovka). Samochody zostawiamy przy wyciągu lub przy drodze. Jeżeli tylko będą warunki do latania, to zaprowadzi nas na miejsce widok paralotni w powietrzu.

Rohačka jest licznie odwiedzana przez pilotów z Liptovskiego Mikulasza, gdyż nadaje się zarówno do szkolenia początkujących, jak i do lotów bardziej zaawansowanych. Szczególnie polecam do nauki i ćwiczenia lotów żaglowych.

Marek Mastalerz
marek.mastalerz@ce3.pl