Sprzęt do latania
Sup'Air Cocoon
|
Widok z lewej |
Producent: Sup'Air, Francja
Nazwa: Cocoon
Rodzaj: Uprząż leżąco-siedząca
Przeznaczenie: Przeloty i latanie w zawodach
Nowa wersja, po zmianach dokonanych na wnioski pilotów; wersja ta jest dostępna od czerwca 2000. Występuje w dwóch wariantach: Standard i Race, różniących się od siebie tylko obecnością protektora w wariancie Standard, oraz masą własną.
Opis techniczny:
- Podpórka na nogi (do pozycji leżącej);
- Speed system, z dwoma poprzeczkami i systemem ASA polega na tym, że linka od speeda przechodzi przez specjalną pętlę w uprzęży - oprócz bloczków oczywiście - co daje dodatkowe amortyzowanie w czasie wciskania speeda i eliminuje efekt wypychania pilota do tyłu przy wciskaniu speeda);
- Przedni kokpit na instrumenty (vario, GPS, radio), z możliwością zainstalowania balastu (jeśli nie używamy balastu, to w środku jest idealne miejsce na dokumenty, komórkę itp.);
|
Widok z tyłu |
- Kieszeń na zapas na plecach, z możliwością instalacji uchwytu po prawej lub po lewej stronie;
- Duża kieszeń na plecak na plecach (10 l);
- Dwie kieszenie z obu stron, zapinane na suwaki, bardzo łatwo dostępne w locie (2 x 1 l);
- Dwie kieszenie otwarte, bardzo łatwo dostępne w locie, idealne na aparat fotograficzny;
- Safe-T-Bar (łącznik bezpieczeństwa, zwany też Anti-Forget System, zapobiega możliwości wypadnięcia z uprzęży w locie w razie nie zapięcia taśm udowych - obecnie stosowany we wszystkich uprzężach z atestem DHV);
- Automatyczne klamry;
- Karabinki Sup'Air;
- Opcjonalnie: boczne protektory;
- Występują trzy rozmiary: S, M i L (głównie różnią się podobno szerokością siedzenia, ja mam M, mam 180 cm wzrostu i jest dla mnie OK). Masa własna uprzęży wynosi: S - 5,5 kg, M- 6,0 kg, L - 6,2 kg.
Wrażenia z użytkowania:
|
Widok z prawej |
Bardzo dobre "łapanie równowagi" w obu "pozycjach", przejście do pozycji leżącej następuje po wciśnięciu podpórki, a właściwie po rozprostowaniu nóg w podpórce (długość podpórki musi być oczywiście wyregulowana);
Bardzo bogata regulacja, większość regulacji daje się łatwo wykonywać w locie; wygodna jest też na ziemi, przy rozbiegu.
Na zakup uprzęży zdecydowałem się po "powieszeniu się" w niej na wystawie w Bassano i rozmowie z właścicielem, Pierrem Bouilloux. Uprząż zamówiłem w polskim przedstawicielstwie (UTEK Paragliding, Witold Kaczyński, Wrocław, tel. (071)3457399).
Po próbach w locie jestem bardzo zadowolony, latanie jest przyjemnością, nie ma co prawda podpórki pod głowę, ale to chyba rzadko stosowane rozwiązanie. Bardzo solidne jest też wykonanie, cały spód jest z kordury, a góra (tzn. "pokrycie" brzucha, zapinane na klamrę) z neoprenu.
Cena (podobno promocyjna i już nieaktualna): 1700 zł.
Tekst: Dariusz Kołecki
dkolecki@apple.com.pl
Zdjęcia: Sup'Air