Sprzęt do latania

Condor Tornado

Condor Tornado
Condor Tornado
Producent: Condorman, Słowenia
Nazwa: Condor Tornado
Wersja: L
Rodzaj: Paralotnia przejściowa

Opis: Skrzydło typu intermediate, czyli dla średnio zaawansowanych. Chociaż posiada atest SHV Competition wydany w 1995 roku, ale można powiedzieć, że zachowanie się tego skrzydła w powietrzu jest wysoce stabilne. Konstrukcja tego skrzydła jest wykonana w technologii tradycyjnej, to znaczy bez komór diagonalnych. Linki nośne połączone z czterema taśmami z każdej strony.

Dane techniczne skrzydła w rozmiarze L
powierzchnia30,5m2
rozpiętość w rozłożeniu12,7m
wydłużenie w rozłożeniu5,29
liczba komór55
masa startowa80-100kg

Condor Tornado
Condor Tornado

Wrażenia z użytkowania:

Start: Bardzo łatwo wstaje, pod warunkiem dokładnego ułożenia skrzydła przed startem - dotyczy to startu tak klasycznego, jak i alpejskiego. Wszelkie problemy ze startem są w 90% spowodowane złym ułożeniem skrzydła. Wstaje alpejką nawet przy wietrze 1m/s! (ale trzeba do tego trochę wprawy). Z powodu dosyć dużych wlotów jak na takie wydłużenie, stawianie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Należy uważać na stawianie w ostrych warunkach - potrafi szybko wyskoczyć do góry i nie przyhamowane wejść w czołowe powinięcie.

Zakładanie uszu: W rzędzie A są po cztery linki z każdej strony. Zakładanie uszu wiąże się z odpowiednim dobraniem odpowiednich linek zewnętrznych rzędu A w zależności od warunków panujących w powietrzu, i tak jedna linka skrajna - uszy na 30%, dwie skrajne - uszy na 50%, trzy skrajne - uszy 70% (istnieje realne niebezpieczeństwo czołowego podwinięcia). Odpuszczać należy powoli, a nie strzelając. Czasza powraca przy lekkiej pomocy pilota do stanu w 100% wypełnionego. Opadanie do 5 m/s.

B-stall: Condor bardzo dobrze reaguje na B-stall. Jednakże przy zbyt szybkim odpuszczeniu taśm B może spowodować skok do przodu. Zbyt wolne wypuszczanie taśm B powoduje pozostanie w spadochronowaniu - należy bacznie obserwować vario po wyjściu z B-stallu. Czasza może wyglądać na zupełnie normalną, ale strugi nie opływają czaszy, tylko się od niej odrywają!!! Opadanie do 9 m/s (regulowane).

Condor Tornado
Condor Tornado

Inne sytuacje: Wchodzenie w ciasne zakręty - jest to możliwe. Należy jednak pamiętać, że skrzydło lecące ze zbyt małą prędkością postępową względem powietrza (wyhamowane) i nagle zmuszone do skrętu wchodzi w spiralę negatywną! Zauważalna utrata wysokości, w zależności o promienia skrętu.

Sytuacje niebezpieczne: Obserwowanie swojego skrzydła i jego reakcji powinno być obowiązkiem każdego pilota. Co zauważyłem w Condorze: przed wejściem w negatywkę stabilizator strony nacierającej zaczyna "tańczyć" to znaczy widać jego wyrywanie się do przodu. Zjawisko to występuje na ok. 2 s przed negatywką, zaraz potem następuje przeniesienie "tańca" na środek skrzydła - jeśli w tym momencie nie poprawimy stanu lotu, to negatywka murowana. Wejście w negatywkę bardzo dynamiczne. Wyjście samoczynne po odpuszczeniu sterówek na "zero" lub z przeciągnięcia - zależnie od sytuacji.

Klapy: Jak to w intermediatach - różnie bywało. Czasami klapa była taka, że mało szczęka mi nie wypadła i wszystko z kieszeni, pomimo latania z krzyżakami, na małe klapki nie zwracałem uwagi. Raz tylko zdarzył mi się krawat, ale był on wynikiem zalegania piasku w stabilizatorze - nie pomogły uszy, nawet duże. Lądowałem na zaklapionym skrzydle z lekką kontrą.

Condor Tornado
Condor Tornado

Zachowanie w termice: W słabej termice spokojne, choć czasami pokazuje rogi - przy wyjściu z komina miałem skrzydło 70o pode mną. Nie wiem jak to się stało, że w nie nie wpadłem... W silnej termice - wymagające, ale zachowujące się spokojnie. Nie ma żadnych nieprzewidzianych reakcji typu "klapy nie-wiadomo-skąd". Zawsze są one wynikiem czegoś w powietrzu, a nie nerwowości skrzydła.

W lataniu na żaglu nad morzem żadnych fatalnych skoków i innych reakcji - cudowne do kontemplowania widoków.

Nie jest to skrzydło dla kogoś, kto będzie latał raz na pół roku. Wymaga ono poświęcenia trochę uwagi w powietrzu, tym bardziej, jeśli pilot znajduje się w dolnej granicy wagowej skrzydła. Poza tym jest bardzo bezpieczne i stabilne. Doskonałe do szlifowania swych umiejętności.

Robert Danielkiewicz
rodan@friko.onet.pl