Sprzęt do latania
Garmin 12MAP
Producent: Garmin
Nazwa: Garmin GPS 12MAP
Rodzaj: Odbiornik GPS z wbudowaną mapą
Dystrybucja w Polsce: Excel - systemy nawigacyjne
Garmin 12 MAP jest jednym z najbardziej zaawansowanych urządzeń GPS nadających się do latania na paralotni.
Dane techniczne wg producenta
Funkcje nawigacyjne
- Punkty trasy: 500 z ikoną i nazwą
- Punkty najbliższe: 9 punktów trasy, 5 miejscowości, 9 skrzyżowań, 5 tzw. geo points
- Zapis tras przebytych: 1900 punktów, zapis automatyczny oraz możliwość zapamiętania 10 takich tras
- Trasy: 20 odwracalnych po 30 punktów każda
- Funkcje MOB i TracBack
Cechy fizyczne
- Wymiary: 5,3 x 14,7 x 3,1 cm
- Masa: 269 g (z bateriami)
- Wyświetlacz: 5,6 x 3,8 cm, podświetlany
- Wodoszczelność: wg IPX7
- Temp. pracy: -15 do 70 C
- Zasilanie: 4 baterie alkaliczne AA lub ze źródła zewnętrznego 10-32 V
- Czas pracy na bateriach: do 36 godz.
- Złącze antenowe: MCX
- Alarm dźwiękowy
- Pamięć dla dodatkowych danych kartograficznych: wewnętrzna 1,4 MB
- Pakiet zawiera: urządzenie, kabel do łączenia z PC, pasek na rękę i instrukcję (polską i angielską) oraz informator podręczny (skróconą instrukcję po angielsku).
Wrażenia z użytkowania
Właścicielem 12 MAP jestem od kilku miesięcy i mam już pierwsze wrażenia. Uważam, że doskonale nadaje się do latania, sprawdza się także w samochodzie, na rowerze czy pieszych wędrówkach. Osobiście dużo latam z napędem i posiadanie GPSu wyposażonego w mapę bardzo ułatwia orientację w terenie - nie trzeba znać współrzędnych punktów, do których się kierujemy, wystarczy najechać kursorem na miejsce na mapie. Łatwo też wpisać miejscowość, do której chcemy dotrzeć.
Decydując się na ten model warto zaopatrzyć się w uchwyt pozwalający na montaż GPS-u wraz z wariometrem na taśmie uprzęży (jak na zdjęciu)
Zalety
- proste i czytelne menu, bardzo łatwe do opanowania. Ogólnie obsługa większości funkcji jest intuicyjna.
- duży, czytelny wyświetlacz z podświetleniem umożliwiający pracę w nocy.
- szybkie włączanie i wystarczająco szybkie skanowanie w poszukiwaniu satelitów
- duża ilość dostępnych akcesoriów: uchwyt do auta, na kierownicę roweru, anteny, kable itd.
- podczas latania z napędem i w samochodzie wbudowana antena zupełnie wystarcza
- współpraca z wariometrem, komputerem lub innymi urządzeniami. Schemat i opis połączenia jest dostępny w instrukcji i na stronie producenta
- symulator umożliwiający naukę obsługi bez konieczności przebywania w zasięgu satelitów
- możliwość dogrania własnych bardzo dokładnych map. Dostępne są mapy krajów zachodnich i mapa świata (World Map). Ostatnio w Internecie pojawił się bezpłatny program do edycji World Map.
Wady
- Brak możliwości dokupienia oryginalnego futerału zabezpieczającego przed uszkodzeniem podczas użytkowania - szczególnie ważne podczas latania z niektórymi napędami - możliwość zbicia szybki i uszkodzenia odbiornika przez karabinki.
- Małe przyciski ograniczają możliwość używania w rękawiczkach (nawet cienkich)
- Przyciski nie są podświetlane - praca w samochodzie po zmroku jest mocno utrudniona
- drogie oryginalne akcesoria (np. kabel zasilająco informatyczny - ok. 200 zł). Bardzo drogie są również dodatkowe mapy (oryginalne) - przeciętnie około 500 zł za jedną mapę.
- chaotycznie napisana instrukcja w języku polskim - angielska jest trochę lepsza
- brak polskiego menu
- wysoka cena - prawie 2000 zł
- duże zużycie baterii - przy włączonym podświetleniu dobre baterie działają ok. 8-9 godzin - ja używam akumulatorów, a w aucie kabla zasilającego
- mała ilość pamięci na dodatkowe mapy, brak możliwości rozszerzenia tej pamięci, np. kartami smartmedia lub compact flash.
Krzysztof Romicki
krzys.romicki@axon.com.pl