Sprzęt do latania

Kask
jak działa i na co należy zwrócić uwagę

Prawie każdemu od czasu do czasu przydarza się mały wypadek. Nawet jeśli stanie się to przy małej prędkości, to uszkodzeniu może ulec głowa. Znane są przypadki uszkodzeń mózgu przy wywrotce i uderzeniu głową o ziemię podczas zabaw z paralotnią na płaskim terenie. Ćwiczenia te odbywały się bez kasku... Skaleczenia i złamania zrastają się - mózg nie.

Uszkodzenia głowy są spowodowane gwałtownym zatrzymaniem, kiedy głowa uderza o twardą powierzchnię. Sposobem zabezpieczenia jest wydłużenie czasu uderzenia, co jest jednoznaczne z proporcjonalnym zmniejszeniem maksymalnej siły.

Uzyskuje się to dzięki podstawowej części kasku - grubej warstwie styropianu. Pod naciskiem uderzającej głowy kruszy się ona wydłużając czas uderzenia - zmniejszając przeciążenie. Warstwa styropianu musi być dostatecznie gruba i mieć odpowiednią twardość. Dodatkowe płaty gąbki stosowane są tylko w celu zwiększenia komfortu i zapewnienia odpowiedniego ułożenia. Aby zabezpieczyć styropianowy kask przed punktowym uderzeniem, które mogłoby go przedziurawić, oraz aby rozłożyć działającą siłę na większą powierzchnię, stosuje się na zewnątrz twardą skorupę wykonaną z wytrzymałych materiałów (np. żywica zbrojona włóknem szklanym lub kevlarem).

Aby utrzymać kask w odpowiedniej pozycji podczas uderzenia oraz aby zabezpieczyć przed jego spadnięciem przy ew. kolejnym uderzeniu, stosuje się mocny pasek z odpowiednio wytrzymałym zamknięciem.

Odpowiedni kask dobrze chroni głowę przed uszkodzeniem, ale nie zabezpiecza twarzy. Twarz zabezpiecza kask szczękowy, ale za cenę zmniejszenia pola widzenia, zwiększenia wagi kasku i ograniczenia odbioru wrażeń z powietrza (wyczucie prędkości, zmian temperatury).

Znany jest też przypadek, gdy pilot lotniowy podczas upadku uderzył w ziemię w pierwszej kolejności szczęką kasku, który obracając się na głowie wcisnął z dużą siłą okulary przeciwsłoneczne w nos, powodując jego głębokie uszkodzenia. Wystająca szczęka kasku tworzy dźwignię działającą na szyję - tym większą, im bardziej wydłużona jest część szczękowa.

"Opływowe" kaski z wydłużoną tylną częścią mogą powodować uszkodzenia pleców podczas upadku. Ale jeśli zależy Ci na zmniejszeniu oporu o ~1%...

Podczas długotrwałych lotów lżejszy kask zmniejsza zmęczenie mięśni szyi.

Tak więc mamy cztery podstawowe elementy, które określają stopień zabezpieczenia kaskiem:

  1. Reakcja na uderzenie: w jakim stopniu kask zabezpiecza przed kolizją z dużymi obiektami?
  2. Stabilność: czy kask będzie i zostanie na miejscu w razie potrzeby?
  3. Siła systemu zabezpieczającego: czy pasek i zamknięcie są dostatecznie mocne, aby utrzymać kask na głowie podczas uderzenia?
  4. Zakres ochrony: jak duża powierzchnia głowy jest zabezpieczona kaskiem?

Zakupy

Ważne jest, by zmieniać kask po każdym uderzeniu. Wewnętrzna skorupa ulega wtedy skruszeniu i nie zapewnia odpowiedniej ochrony. Z kolei biorąc pod uwagę starzenie się materiałów w czasie, większość producentów zaleca zmianę kasku po 5 latach.

Dobrze jest, gdy nasz "garnek" przeszedł testy i spełnia europejska normę CE EN 966 dla kasków lotniowych i paralotniowych. Świadczy o tym odpowiednia nalepka na kasku. Test ten polega na zrzucaniu kasku ze sztuczną głową o wadze 3-6 kg (w zależności od rozmiaru) z wysokości 1.5 m. Odpowiada to uderzeniu z prędkością ok. 20 km/h. Przeciążenie podczas uderzenia nie powinno przekroczyć 250 g (g - ciążenie ziemskie) co odpowiada lekkiemu wstrząśnieniu mózgu bez utraty przytomności. Zrzutu dokonuje się na powierzchnię płaską i prostokątną krawędź. Testu dokonuje się w niskiej, średniej i wysokiej temperaturze, po działaniu promieniowania ultrafioletowego i po wystawieniu na długotrwałe działanie wilgoci. Testuje się część przednią, górną i boczną (teraz wiadomo, dlaczego markowe, atestowane kaski są takie drogie).

Na podstawie
artykułu Jamesa Freemana "Brain damage... yet?" (CC nr 62)
oraz zbiorów własnych opracował:
Roland Grzegorz Bujanowski
rgbujan@poczta.onet.pl