Sprzęt do latania

Air-Sport Pasat

Producent: Air-Sport, Zakopane
Nazwa: Pasat
Rodzaj: Paralotnia przejściowa

Konstrukcja i wykonanie

Do produkcji całego skrzydła (powłoka czaszy, profile) użyto materiału NewSkytex ME 44g/m2, z wyjątkiem wzmocnień profili, które są wykonane z Mylaru Scrim. Konstrukcja Pasata jest oparta na 26 żebrach nośnych, pomiędzy którymi znajduje się 25 podwójnych komór w których zastosowano wsparcia diagonalne. Trzy zamknięte komory z obu stron skrzydła tworzą stabilizatory płata. Wloty komór na żebrach nośnych wzmocnione i usztywnione są mylarem. Punkty podczepienia linek na żebrach nośnych wzmocnione są trójkątami z dakronu, zapewniającymi dobry rozkład sił i precyzyjny kształt profili.

Olinowanie wykonane jest z materiału Aramid HMA firmy Edelrid. Linki główne w rzędach A i B mają średnice 2,1 mm, w rzędzie C 1,8 mm, a linki na galerii maja średnicę 1,1 mm.

Taśmy nośne o długości 52 cm w układzie najprostszym, jaki można sobie wyobrazić, czyli po trzy taśmy (A, B, C) na każda stronę. Do każdej taśmy przymocowane są za pomocą stalowych deltek po trzy linki główne (do taśmy B dodatkowo 4 linka od stabilizatora). Speed system działa na taśmy A i B, powodując podczas maxymalnego wciśnięcia belki speeda ich skrócenie o 15 cm w przypadku taśmy A i 9,5 cm dla taśmy B (długość taśm C pozostaje bez zmian).

Pasat produkowany jest w 4 kolorach: czerwonym, zielonym, fioletowym i niebieskim (górna powierzchnia jednolity kolor, dolna powierzchnia biała z charakterystycznymi "rogami" w kolorze górnej powierzchni)

Dane techniczne

Pasat 24 26 28 30
Powierzchnia w rozłożeniu [m2] 24.39 26.56 28.80 30.10
Rozpiętość w rozłożeniu [m] 11.42 11.91 12.41 12.86
Wydłużenie 5.3 5.3 5.3 5.4
Liczba komór/cel 25x2+6 25x2+6 25x2+6 26x2+6
Cięciwa profilu max. [m] 2.72 2.84 2.96 2.96
Cięciwa profilu min. [m] 0.79 0.81 0.85 0.85
Masa własna [kg] 6.0 6.4 6.6 6.8
Prędkość opadania min. [m/s] 1.1
Prędkość minimalna [km/h] 23
Prędkość trymowa [km/h] 36
Prędkość max. [km/h] 46
Masa startowa min-max [kg] 70-85 80-100 85-105 95-120
Doskonałość max. 7.54

Wrażenia z użytkowania

Start - przygotowanie do startu bardzo proste nawet dla początkujących dzięki bardzo prostemu układowi taśm (tylko 3 taśmy) i małej ilości linek głównych (małe ryzyko poplątania!). Sam start nawet przy słabym wietrze jest łatwy, skrzydło wychodzi bardzo ładnie nad głowę, nie ucieka na boki ale wymaga delikatnego przyhamowania po postawieniu (np. bezproblemowo startowałem przy bezwietrznej pogodzie na E i W ze Skrzycznego). Przy wymagających warunkach (duża odchyłka, mocny wiatr, turbulencje) wskazane jest pewne doświadczenie ze strony pilota w opanowaniu glajta. Do startów na holu wskazany hol-patent, dzięki któremu niezależnie od tego kto nas ciągnie, start będzie przebiegał spokojnie i bezstresowo.

Lot - skrzydło jest bardzo czułe na ruchy mas powietrza, przekazuje pilotowi informacje o wszystkim, co napotka na swojej drodze. W niektórych sytuacjach można nawet odnieść wrażenie, że skrzydło jest niestabilne, ale to tylko złudzenie. Zakres prędkości całkowicie wystarcza do rekreacyjnego latania i z moich obserwacji odnoszę wrażenie, że prędkość trymowa jest nieco większa, niż podaje to producent. W turbulentnych warunkach skrzydło wymaga od pilota AKTYWNEGO pilotażu i prawidłowo dobranych reakcji, w przeciwnym przypadku można najdelikatniej mówiąc obrzydzić sobie latanie... Skrzydło jest bardzo czułe na sterowanie ciałem i bardzo zwrotne w konfiguracji sterowania ciało/sterówka: 60/40 przy jednoczesnym bardzo małym opadaniu w zakrętach.

Zakładanie uszu - z braku wydzielonych dodatkowych taśm, tudzież innego "klap-patentu", dla osób niskich lub osób mające uprzęże o wysokim "zawieszeniu", czynność ta może sprawić trochę kłopotu. Ogólnie uszy zakłada się bardzo łatwo, w czasie trzymania ciałem steruje się bardzo łatwo i precyzyjnie, po puszczeniu linek uszy odwijają się po pewnym czasie same - dla przyspieszenia odwinięcia wystarczy jednokrotne stanowcze "trzepnięcie" sterówkami.

B-stall - wykonany zgodnie z zasadami sztuki daje nam opadanie w granicach 6-8 m/s. Z racji 3 taśmowego układu, raczej niemożliwe jest pomylenie taśm za które trzeba ciągnąć. Odpuszczałem B-stalla zarówno wolno jak i szybko i nigdy nie miałem żadnych niespodzianek a’la spadochronowanie czy negatywka. Bardzo ważne jest, aby taśmy zawsze odpuszczać symetrycznie!

Spirala - skrzydło w spirale wchodzi bardzo łatwo, zarówno metodą tradycyjną jak i z wingovera, największe opadanie jakie uzyskałem oscylowało około 16 m/s, w czasie kręcenia nie dzieje się nic nieprzewidywalnego, trzeba tylko uważać aby przy wychodzeniu nie oddać jednocześnie "całego ciała" i nie odpuścić zbyt gwałtownie sterówki bo z reguły kończy się to mniejszymi lub większymi niezamierzonymi "akrobacjami".

Lądowanie - bezproblemowe i bezstresowe, chociaż w trudniejszych warunkach (turbulencja, małe lądowisko) wymaga ze strony pilota trochę uwagi i zaangażowania.

Skrzydło pomimo tego, że posiada atest Afnor Standard (czyli praktycznie zostało zakwalifikowane do grupy skrzydeł najbezpieczniejszych) wymaga od pilota umiejętności aktywnego pilotażu oraz wyrobionych pewnych prawidłowych odruchów i nawyków związanych z danymi sytuacjami, jakie mogą nas spotkać w powietrzu i wobec tego nie polecałbym kupowania Pasata przez ludzi zaraz po eLce, lub bardzo słabo latających. W moim odczuciu Pasat znajduje się w górnej granicy "Standardu", co teoretycznie odpowiadałoby "2" według klasy DHV i trzeba brać pod uwagę, że takie skrzydło wymaga już świadomej kontroli podczas lotu, a tym bardziej w czasie nieprzewidzianych sytuacji (np. klap, tudzież innych deformacji skrzydła). Oczywiście skrzydło zgodnie z przyznanym atestem samo oddaje i niweluje wszelakie deformacje, ale czyni to w górnej amplitudzie czasowej wyznaczonej dla klasy "Standard" i w tym właśnie tkwi niebezpieczeństwo dla początkujących.

Osobiście jestem ze skrzydła bardzo zadowolony i jestem pewien, że za tą cenę nie można było dostać nic nowego, co by wygrało z Pasatem w konkurencji cena/jakość (lotność).

Uważam, że skrzydło można z czystym sumieniem polecić pilotom, którzy nie boją się latać i co więcej, umieją już z latania czerpać przyjemność. Jakość wykonania jest bardzo dobra, dostęp do producenta bezproblemowy, cena na dzień dzisiejszy dalej bardzo atrakcyjna (około 4500 zł na dzień 01.11.2001). Polecam...

Łukasz Stuglik
wooocash@wp.pl

Zdjęcia: Małgorzata Stuglik (5),
Rafał Miszczak (2), Łukasz Stuglik (1)

listopad 2001