Zalecenia

odnośnie przygotowywania materiałów

na Stronę Grupy pl.rec.paralotnie

Poniższe zalecenia mają ułatwić współpracę webmastera i autorów materiałów przygotowywanych do publikacji na Stronie Grupy, aby ich praca mogła być jak najlepiej i jak najszybciej wykorzystana z pożytkiem dla innych. W razie wątpliwości autorzy proszeni są o kontakt z webmasterem.

Zalecenia ogólne

  1. Staraj się ułatwić pracę webmasterowi.
  2. Staraj się wykonać swą pracę jak najlepiej, aby webmaster po otrzymaniu materiałów nie musiał wprowadzać dużych zmian.
  3. Do publikacji prześlij dopiero wersję, którą uważasz za ostatecznie dopracowaną.
  4. Jeśli wysyłasz nową wersję starszego opracowania, postaraj się wyraźnie zaznaczyć zmiany.
  5. Jeśli te same informacje możesz zawrzeć w mniejszej ilości bitów przesyłanych przez Internet, zrób to.
  6. Nie opracowuj sam strony WWW ze swoim materiałem - od tego jest webmaster.
  7. Nie naruszaj cudzych praw autorskich.

Przygotowywanie tekstów

  1. Pisz bez błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i składniowych.
    1. Stosuj edytory tekstów wyposażone w możliwość sprawdzania pisowni.
    2. Następnego dnia po napisaniu tekstu przeczytaj go jeszcze raz, by upewnić się, że wyraziłeś się zrozumiale. Możesz tez poprosić inną osobę, by oceniła tekst.
    3. Nie pisz "bez polskich liter". Lepsze zastąpienie polskich liter "krzaczkami", niż ich brak.
    4. Przejście do nowego akapitu stosuj tylko tam, gdzie to jest uzasadnione, a nie na końcu każdej linii.
  2. Przejrzyj inne prace zgromadzone w dziale, do którego przygotowujesz materiał. Jeśli to możliwe, staraj się, by Twoje opracowanie nie było gorsze od nich.
  3. Teksty przesyłaj e-mailem w załączniku (nie bezpośrednio w treści listu).
    1. Zastosuj któryś z popularnych formatów pliku tekstowego, np. TXT, DOC czy RTF.

Przygotowywanie ilustracji

  1. Poprzez dobór ilustracji staraj się, by dobrze współgrały one z tekstem, który ma im towarzyszyć na stronie WWW.
  2. Ilustracja, którą wysyłasz, najprawdopodobniej zostanie poddana dalszej obróbce przez webmastera, więc nie przejmuj się, jeśli nie potrafisz doprowadzić jej do doskonałego wyglądu - być może jemu się uda.
  3. Do skanowania lepiej nadają się odbitki błyszczące, niż matowe.
  4. Jeśli skanujesz ilustrację z materiału drukowanego (uwaga na prawa autorskie!), pamiętaj o włączeniu funkcji "usuwanie mory" w programie skanującym.
  5. W większości przypadków ilustracja o dłuższym boku równym 1000 pikseli jest za duża. Upewnij się, czy nie wysyłasz zbyt dużego obrazka.
  6. Jeśli na ilustracji mają znaleźć się jakieś dodatkowe oznaczenia lub napisy, przygotuj też wersję bez tych elementów i prześlij webmasterowi obie naraz.
  7. Jeśli pod ilustracją ma się znaleźć podpis, umieść go w pliku tekstowym przesłanym wraz z ilustracją. Jeśli ilustracji jest więcej, zaznacz, której z nich dotyczy każdy podpis.
  8. Jeśli dana ilustracja ma się znaleźć w sąsiedztwie określonego miejsca w tekście, zaznacz to.
  9. Nie twórz "miniaturek", które są zamieszczane bezpośrednio na stronie WWW. Zajmie się tym webmaster.
  10. Pamiętaj, że pliki graficzne są duże i wybierz właściwy format ich zapisu.
    1. Do fotografii kolorowych (i innych ilustracji zawierających dużą liczbę przenikających się kolorów) stosuj format JPG (JPEG). Jeśli masz wpływ na wielkość kompresji podczas zapisu, wybierz średnią.
    2. Do rysunków (i innych ilustracji zawierających niewielką liczbę ostro zaznaczonych kolorów) oraz fotografii czarno-białych zastosuj format GIF. Jeśli masz wpływ na liczbę kolorów, wybierz maksymalną (256).
    3. Jeśli masz wątpliwości, który format wybrać, przygotuj pliki w obu formatach i wybierz ten, który daje lepszą jakość.