Zalecenia
odnośnie przygotowywania materiałów
na Stronę Grupy pl.rec.paralotnie
Poniższe zalecenia mają ułatwić współpracę webmastera i autorów materiałów przygotowywanych do publikacji na Stronie Grupy, aby ich praca mogła być jak najlepiej i jak najszybciej wykorzystana z pożytkiem dla innych. W razie wątpliwości autorzy proszeni są o kontakt z webmasterem.
Zalecenia ogólne
- Staraj się ułatwić pracę webmasterowi.
 - Staraj się wykonać swą pracę jak najlepiej, aby webmaster po otrzymaniu materiałów nie musiał wprowadzać dużych zmian.
 - Do publikacji prześlij dopiero wersję, którą uważasz za ostatecznie dopracowaną.
 - Jeśli wysyłasz nową wersję starszego opracowania, postaraj się wyraźnie zaznaczyć zmiany.
 - Jeśli te same informacje możesz zawrzeć w mniejszej ilości bitów przesyłanych przez Internet, zrób to.
 - Nie opracowuj sam strony WWW ze swoim materiałem - od tego jest webmaster.
 - Nie naruszaj cudzych praw autorskich.
 
Przygotowywanie tekstów
- Pisz bez błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i składniowych.
	
	- Stosuj edytory tekstów wyposażone w możliwość sprawdzania pisowni.
	
 - Następnego dnia po napisaniu tekstu przeczytaj go jeszcze raz, by upewnić się, że wyraziłeś się zrozumiale. Możesz tez poprosić inną osobę, by oceniła tekst.
	
 - Nie pisz "bez polskich liter". Lepsze zastąpienie polskich liter "krzaczkami", niż ich brak.
	
 - Przejście do nowego akapitu stosuj tylko tam, gdzie to jest uzasadnione, a nie na końcu każdej linii.
	
 
 - Przejrzyj inne prace zgromadzone w dziale, do którego przygotowujesz materiał. Jeśli to możliwe, staraj się, by Twoje opracowanie nie było gorsze od nich.
 - Teksty przesyłaj e-mailem w załączniku (nie bezpośrednio w treści listu).
	
	- Zastosuj któryś z popularnych formatów pliku tekstowego, np. TXT, DOC czy RTF.
	
 
 
Przygotowywanie ilustracji
- Poprzez dobór ilustracji staraj się, by dobrze współgrały one z tekstem, który ma im towarzyszyć na stronie WWW.
 - Ilustracja, którą wysyłasz, najprawdopodobniej zostanie poddana dalszej obróbce przez webmastera, więc nie przejmuj się, jeśli nie potrafisz doprowadzić jej do doskonałego wyglądu - być może jemu się uda.
 - Do skanowania lepiej nadają się odbitki błyszczące, niż matowe.
 - Jeśli skanujesz ilustrację z materiału drukowanego (uwaga na prawa autorskie!), pamiętaj o włączeniu funkcji "usuwanie mory" w programie skanującym.
 - W większości przypadków ilustracja o dłuższym boku równym 1000 pikseli jest za duża. Upewnij się, czy nie wysyłasz zbyt dużego obrazka.
 - Jeśli na ilustracji mają znaleźć się jakieś dodatkowe oznaczenia lub napisy, przygotuj też wersję bez tych elementów i prześlij webmasterowi obie naraz.
 - Jeśli pod ilustracją ma się znaleźć podpis, umieść go w pliku tekstowym przesłanym wraz z ilustracją. Jeśli ilustracji jest więcej, zaznacz, której z nich dotyczy każdy podpis.
 - Jeśli dana ilustracja ma się znaleźć w sąsiedztwie określonego miejsca w tekście, zaznacz to.
 - Nie twórz "miniaturek", które są zamieszczane bezpośrednio na stronie WWW. Zajmie się tym webmaster.
 - Pamiętaj, że pliki graficzne są duże i wybierz właściwy format ich zapisu.
	
	- Do fotografii kolorowych (i innych ilustracji zawierających dużą liczbę przenikających się kolorów) stosuj format JPG (JPEG). Jeśli masz wpływ na wielkość kompresji podczas zapisu, wybierz średnią.
	
 - Do rysunków (i innych ilustracji zawierających niewielką liczbę ostro zaznaczonych kolorów) oraz fotografii czarno-białych zastosuj format GIF. Jeśli masz wpływ na liczbę kolorów, wybierz maksymalną (256).
	
 - Jeśli masz wątpliwości, który format wybrać, przygotuj pliki w obu formatach i wybierz ten, który daje lepszą jakość.