Miejsca do latania

Koninki
Tobołów, polana Jaworzynka

Droga Droga na startowisko

Położenie i dojazd: Beskid Wyspowy, z Mszany Dolnej skręcamy na Podobin, Niedźwiedź, Porębę Wielką, Koninki.

Startowisko górne Start z górnego startowiska

Rodzaje możliwych lotów: zloty, żagiel, termika, nawet przeloty.

Opis terenu: Deniwelacja 300 m. Wyciąg krzesełkowy na szczyt, potem 5 minut z górki. Tubylcy nastawieni przyjaźnie.

Startowisko: N, NE, ewentualnie NWN dla zaawansowanych.

Lądowiska (od najłatwiejszego):

    Garaże Lądowisko "Garaże"

  1. Łąki u podstawy stoku - dowolny wybór, rozmiary od ok. 150 m do 400 m. Te na zachód niebezpieczne przy odchyłkach zachodnich (rotory zawietrznej) i wieczorami przy aktywnej termice (spływ podcina bąble).
  2. "Garaże" - pola uprawne widoczne po starcie, ok. 500 m na wschód, ograniczone: od północy domem z charakterystycznym murowanym basenikiem i czerwonym dachem, od zachodu drutami linii telefonicznej (łąka za nimi jest podmokła), od wschodu asfaltową drogą do Mszany D. z blaszanymi garażami i linią energetyczną 320 V, od południa kolejnym domem za drewnianym płotem. Wymiary: ok. 50 m x 200 m, orientacja S-N. Około 1500 m do wyciągu. Uwaga na uprawy!
    Parking Lądowisko "Parking"
  3. Parking - przy dolnej stacji wyciągu. Tylko dla zaawansowanych. Plac parkingowy o wymiarach ok. 50 m x 100 m upstrzony słupami latarni elektrycznych. W weekendy w sezonie zapełniony samochodami. Podejście utrudniają wysokie drzewa, strome ściany stoków na wschodzie i zachodzie, rotory od nich oraz aktywność termiczna.
  4. Łąki nad dolną stacją wyciągu. Tylko dla szaleńców. Niewielkie, pochyłe łączki na północ od dolnej stacji wyciągu. Ostatnie lądowisko awaryjne dla tych, co odeszli na północ, ale ich nie zabrało.
  5. Był gość, który musiał wylądować na wysoko ogrodzonym korcie tenisowym, ale ze względów pedagogicznych o nim nie napiszę.

Opis terenu:

Wyciąg Górna stacja wyciągu krzesełkowego - droga na startowisko po prawej
Po dojechaniu na parking pozostawiamy na nim samochód i kierujemy się do stacji wyciągu krzesełkowego. Cena biletu: 6 zł (sierpień 2000). Powrót za darmo, po okazaniu paragonu. Pojedyncze krzesełka, jeżeli są problemy z zabraniem glajta i pilota na jedno, obsługa (bez dalszych opłat) umieszcza plecak na krzesełku za pilotem (jeżeli pilot jest płci męskiej, inni piloci się z niego śmieją...). Po wysiadce i zaopatrzeniu w barze na górze kierujemy się ścieżką na północ, gdzie po 300 metrach otwiera się Polana Jaworzyna z górną stacją nieczynnego wyciągu orczykowego po stronie wschodniej. Z początku mało stroma, przełamuje się w połowie stoku.
Przełamanie Po starcie z przełamania
Bez wiatru pod stok start możliwy jest dopiero ze stromizny za przełamaniem. Wtedy należy zwrócić baczną uwagę na wysokie drzewa na południowym krańcu polany. Przy sprzyjającym wietrze N start można rozpoczynać niemal z samej góry polany - wtedy należy bezwzględnie ustawić wstążkę pokazującą kierunek wiatru na zachodnim krańcu przełamania - pozwala to uniknąć przykrych niespodzianek związanych ze zmianą kierunku wiatru w połowie stoku, co - szczególnie w termiczny dzień, zdarza się permanentnie przy odchyłkach zachodnich.

Nad doliną W poszukiwaniu termiki nad doliną

Przy wietrze N na stoku o długości może 400 m wytwarza się malowniczy żagiel. Tak przypora wschodnia, jak i zachodnia stoku są miejscami noszeń. Przy termice najnośniejsze miejsca to obydwie przypory, niecka w linii startu, stok wschodni oraz łąki i zabudowania przy drodze. Rekordowe przewyższenie to - na razie - ponad 800 m nad start (Lecch(u), sierpień 2000). Psychiczną barierą dla przelotów w kierunku południowym jest dość wysoka i zalesiona grań Turbacza. Stosunkowo często występuje termika naniesiona.

Startowisko Startowisko

Należy zwracać uwagę na dominujące kierunki wiatru przy górnej stacji wyciągu krzesełkowego (jest tam wskaźnik z wiatrakiem). Przy silniejszych wiatrach południowych wyższa część startowiska znajduje się w strefie rotoru, który daje idealny do startu zefirek pod stok...

Podejście Podejscie z północy do lądowania pod garażami

Podsumowanie - przy wiatrach N świetna alternatywa dla tych, którym do Szczyrku daleko... Wraz z Podobinem stanowi komplet miejsc do latania w rejonie Beskidu Wyspowego (za wyjątkiem wiatru z SE).

Glajt na wyciągu Uwaga na kierunek wiatru przy starcie!

Alternatywna droga na startowiska: Za dolną stacją wyciągu krzesełkowego znajduje się bita droga terenowa sankcjonowana znakiem Zakazu Ruchu, "Nie dotyczącego G.P.N" (Grupa Pilotów Napalonych? Granice Paralotniarstwa Nieodpowiedzialnego?) oraz szlabanem dotyczącym wszystkich. Dojazd na startowiska wymaga pojazdu 4WD, używany głównie do ściągania z drzew tych, co musieli polecieć jeszcze raz, po zamknięciu wyciągu (zazwyczaj w sezonie o 15:45), a przegapili początek spływu.

Startowisko górne Startowisko górne
Przygotowanie do startu z górnego startowiska

Piotr Klimczak
paradajz@krakow.pol.pl