Miejsca do latania

Bukowiec

Startowisko

Bukowiec jest górą położoną na pograniczu Gór Wałbrzyskich i Gór Suchych. Szczyt ten wziął nazwę od dużej ilości buków porastających jego zbocza (zwłaszcza południową część). Jego wysokość npm. wynosi 900 metrów, ale start położony jest nieco niżej. To miejsce do latania znajduje się w pobliżu wioski Unisław Śląski, przy drodze z Unisławia do Rybnicy Leśnej (uwaga! - droga ta nie jest odśnieżana w okresie zimowym, występuje niekiedy konieczność podejścia około 400 m. na letni parking, tak więc w zimie zostaw samochód w okolicy skrzyżowania w wiosce).

Bukowiec (zaznaczony start)

Na Bukowcu lata się najlepiej przy wietrze północno-zachodnim NW 315o, a zakres wiatrów, z jakimi da się polatać, zawiera się w granicach od 300o do 330o. Inaczej ma się sprawa z półką pod Bukowcem, gdzie najlepszy jest wiatr północny N 0o, z odchyłkami do 35o w każdą stronę.

Półka
Półka / Zdjęcie: Maria Woźniak

Deniwelacja samego Bukowca wynosi około 180 m, a do lądowiska na parkingu jest około 250 metrów wysokości. Lądować można również na szczycie półki, skąd można udać się ponownie do góry, lub zlecieć na parking. UWAGA! Samochody należy zostawiać wzdłuż drogi obok lądowiska. Zabroniony jest wjazd na łąkę, gdyż jest to teren prywatny rolnika, który nieodpłatnie udostępnia go jako lądowisko i nie życzy sobie "rajdów" na tym terenie. Również przy samym lądowaniu obowiązuje rygor: należy przyziemiać i składać się TYLKO po prawej stronie ścieżki (patrząc w dół z półki) prowadzącej od szosy na półkę. Przestrzeganie tych zasad pozwoli nam na długie korzystanie z tych pięknych terenów.

Na Bukowcu można latać na termice (wielkie nasłonecznione przedpole), jak również na żaglu. Zanotowano tu kilka kilkunastokilometrowych przelotów w stronę Głuszycy i Nowej Rudy. Sam szczyt wymaga od pilota średnich umiejętności, gdyż jest stosunkowo mała przestrzeń startowa i duże nachylenie zbocza. Za to na półkę wymagane są podstawowe umiejętności. Można na niej przeprowadzać szkolenia.

Mapa

Dojazd: Jadąc samochodem od Wałbrzycha po wjeździe do Unisławia skręcamy na pierwszej krzyżówce w lewo na drogę nr 380 w kierunku Rybnicy Leśnej i Głuszycy (kilkadziesiąt metrów od krzyżówki w stronę Mieroszowa po prawej stronie znajduje się sklep paralotniowy). Następnie jedziemy w górę około 400 metrów i jesteśmy już obok lądowiska dolnego (nie wjeżdżaj na nie!!!). Stąd widać doskonale półkę i szczyt góry - startowisko górne.

Dojście ze stacji PKP Unisław Śląski (jazda pociągiem międzynarodowym relacji Wałbrzych Miasto-Mezimesti - odjazd z Wałbrzycha Miasto codziennie o godzinie 8:22, czas jazdy około 40 minut) wymaga nieco dreptania. Należy ze stacji dojść do widocznej poniżej (ok. 150 m) drogi i skręcając w lewo iść aż do oznaczonej krzyżówki, na której skręcamy w prawo i udajemy się na odległe o około 400 metrów lądowisko.

Dojechać można również PKSem z Wałbrzycha lub przewoźnikiem prywatnym, który odjeżdża z przeciwnej strony dworca PKS (obok hali OSIRu). Wysiadamy na pierwszym przystanku w Unisławiu Śląskim i cofamy się do skrzyżowania. Reszta jak w opisach powyżej.