Miejsca do latania

Dzikowiec

Dzikowiec - wyciąg (niewidoczna na zdjęciu "łysa" znajduje się po prawej stronie)

Skąd ta nazwa? Osobiście nie mam pojęcia. Ale! Podobno okoliczne pola są często dewastowane przez dziki. Góra ta mierzy 836 metrów n.p.m. i składa się tak jakby z dwóch części: wyciąg i tzw. "łysa". Miejsce to należy do terenu miasta i gminy Boguszów-Gorce. Górka jest zagospodarowana przez Aeroklub Ziemi Wałbrzyskiej. Znajduje się tu Ośrodek Sportów Lotniczych i Zimowych. Mieści się on w "Bacówce" pod Dzikowcem, gdzie znajduje się bufet i miejsca noclegowe z zapewnionym zapleczem sanitarnym (prąd, ogrzewanie, WC, prysznic, ciepła woda). Telefon do ośrodka: 090-338143. Jest tu również do dyspozycji wyciągarka, za pomocą której można latać przy braku wiatru w Mieroszowie albo na lotnisku w Świebodzicach. Szef obiektu jest instruktorem I klasy: paralotniowym, lotniowym, motolotniowym i motoparalotniowym.

Na Dzikowcu lata się w dość dużym zakresie kierunków wiatru dzięki dyszy o szerokich ścianach, na których przy odchyłkach występuje żagiel. Ale najlepszym wiatrem jest wiatr północno-wschodni NE 45o. Użyteczny zakres wiatrów dzięki dyszy zawiera się w granicach od 0o do 75o. Deniwelacja góry wynosi: na "łysej"-230 m., a na wyciągu około 200 m.

Startowisko
Startowisko na wyciągu

Opis startowisk zacznę od tzw. wyciągu. Znajduje się ono przy stacji górnej wyciągu narciarskiego i jest głównym miejscem startu na górze. Start jest bezproblemowy i szeroki. Na raz mogą startować dwa skrzydła, a rozłożonych może być dużo więcej. Przy odchyłce północnej należy uważać na liny wyciągu, bo mają magiczną moc przyciągania materiału paralotniowego wraz z pilotem. Bezwzględnie odradzam start nawet w największym "maśle" podczas pracy wyciągu, bo w taki tragiczny sposób życie straciło już wiele glajtów (niektóre co szczęśliwsze odniosły tylko lekkie obrażenia). Zaleca się wybrać to startowisko, gdy występują odchyłki północne.

Drugim startowiskiem jest tzw. "łysa", czyli widoczna na szczycie góry polana znajdująca się za dyszą, na zachód od wyciągu. Jest to szczyt Dzikowca (wyciąg to Dzikowiec Mały). Jest to miejsce nieco bardziej wymagające niż poprzednio opisywane. W jednej chwili startować tam może tylko jeden glajt. Należy przy tym uważać, bo jest tam bardzo stromo, tak więc start musi się odbyć "z miejsca". Nie jest to żadnym problemem gdy wieje wiatr-wtedy po postawieniu skrzydła "samo zabiera". Na "łysą" dochodzi się idąc cały czas prosto drogą od górnej stacji wyciągu. Po pokonaniu małej przełęczy (dysza) i po wyjściu na równą prostą drogę po kilku minutach spacerku skręcamy w prawo. Startowisko znajduje się 15 metrów od drogi.

Startowisko
Startowisko na "łysej"

Na Dzikowcu występuje bardzo przyjemny żagiel. Lata się tu również na termice. Zanotowano tu kilka dłuższych przelotów.

Trzecim startowiskiem jest tzw. "półka" znajdująca się w około 1/3 wysokości stoku, licząc od jego podstawy, na trasie zjazdowej wyciągu. Jest to miejsce dla początkujących, którzy chcą wykonać niewysoki ślizg. Nie należy lecieć stąd przy jakiejkolwiek odchyłce wiatru, bo występują rotory.

A teraz lądowiska. Są dwa: przy dolnej stacji wyciągu (Bacówka) i na polanie po stronie Unisławia Śląskiego (patrząc ze startowiska na prawo). Przy wyciągu lądować mogą tylko ci, którzy mają ten manewr opanowany do perfekcji, gdyż jest wąsko (ogranicza las, liny od wyciągu, Bacówka i niedobudowany, pochodzący z czasów socjalizmu hotel górniczy). Do przyziemienia przy Bacówce według Instrukcji Wykonywania Lotów (z którą przed lataniem należy się zapoznać!) potrzeba licencji min A ogr. Uwaga! Jest tu niebezpiecznie przy dużej sile wiatru - rotory, tak więc przy pogorszeniu się warunków należy wcześniej podjąć decyzję o odejściu na unisławskie łąki. Są one lądowiskiem dużym i przyjemnym. Jedynym mankamentem jest linia niskiego napięcia (pomimo tego, że jest "niskie", to z powodzeniem może pokopać) przebiegająca wzdłuż łąki - należy na nią uważać tak jak na każde samotne drzewo, które każdy z nas kiedyś przecież zaliczył...

Mapa

Dojazd: Do Dzikowca dojechać można z dzielnicy Boguszowa-Gorc - Kuźnic. Jadąc od strony Wałbrzycha po przejechaniu tunelem pod torami na równorzędnym skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Jadąc prosto, po ok. 300-400 metrach mijamy Urząd Pocztowy, za którym skręcamy w drogę w prawo (będzie widoczny drogowskaz na Dzikowiec). Dalej po minięciu zabudowań jedziemy prosto leśną asfaltówką, i za drugim przejazdem kolejowym skręcamy w lewo na drogę z betonowych płyt. Na jej końcu znajduje się Bacówka pod Dzikowcem. Na Dzikowiec można dojechać również od drogi Wałbrzych - Mieroszów. Po wyjeździe z granic Wałbrzycha na oznaczonej krzyżówce w lesie skręcamy w prawo. Po kilku minutach jazdy w dół docieramy do boguszowskich Kuźnic. Kilkaset metrów za przejazdem kolejowym skręcamy w lewo na skrzyżowaniu oznaczonym drogowskazem na górkę (zjazd znajduje się przed pocztą).

Dojeżdżając tu pociągiem osobowym relacji Wrocław Główny-Jelenia Góra należy wysiąść na stacji Boguszów-Gorce Wschód i zejść do drogi. Udajemy się nią w prawo i po minięciu tunelu idziemy tak, jak w opisie wyżej.

Jadąc PKSem od strony Wałbrzycha wysiadamy na przystanku Unisław Śląski na żądanie (drugi przystanek w wiosce). Idąc dalej w kierunku jazdy po 100 metrach skręcamy w prawo i idziemy do stacji PKP Unisław Śląski. Po dojściu idziemy w prawo po skarpie wzdłuż torów aż do betonowego mostu stojącego przed kolejowym tunelem. Przechodzimy most i polną drogą po 15 minutach dochodzimy do trasy wyciągu. Po prawej stronie znajduje się Bacówka pod Dzikowcem.

Dojazd do stacji PKP Unisław Śląski pociągiem międzynarodowym relacji Wałbrzych Miasto-Mezimesti CZ (przez Wałbrzych Główny, Boguszów-Gorce Wschód). Odjazd z Wałbrzycha Miasto codziennie o 8:22.